Sök

Dashl-grundaren Arbilina Nissan om de digitala skönhetstrenderna

DashlModeSkönhet

Arbilina Nissan och Nina Akbari, grundare av Dashl. Foto: Press.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Mobilen blir din skönhetskonsult och stylisten dyker upp i vardagsrummet. Det är några av trenderna som techbolag inom mode och skönhet sneglar på just nu.

Tjänster i hemmet blir mer och mer populära – branschen för hemstädning växer, vi vill ha färdiga matkassar levererade till dörren och “fixarbolag”, som hämtar din återvinning, hjälper dig att möblera om och kommer hem till dig och passar dina barn, dyker upp hela tiden.

Nu kommer den trenden till skönhetsbranschen, enligt Arbilina Nissan som driver den visuella bokningstjänsten Dashl tillsammans med Nina Akbari.

Arbilina Nissan och Nina Akbari lanserade Dashl 2016 och tjänsten går ut på att kunder ska kunna boka stylinghjälp, frisörbesök och andra skönhetstjänster på nätet utifrån bilder från stylisternas portfolios, så att man lättare ska kunna se vem som är mest lämpad för den "look" man eftersträvar. 

Bolaget har idag cirka 250 stylister runt om i Sverige knutna till tjänsten och det segment de ser ökar mest just nu är kunder som vill boka servicen till sina hem.

“Många är stressade i vardagen och hinner helt enkelt inte gå till frisören. De föredrar att någon kommer hem till dem och klipper deras hår eller fixar deras naglar. Vi ser också att många vill att stylisten kommer till arbetsplatsen,” säger Arbilina Nissan till Breakit.

De stylister som är knutna till Dashl måste genomgå en process och och bli verifierade innan de godkänns som en del av bolagets nätverk.

“Det tror jag gör att våra kunder känner sig trygga med att tjänsten utförs i deras hem. Även stylisterna kan känna sig trygga eftersom de vet att kunderna har bokat och betalat via Dashl och att vi har uppgifter om den som bokat”, säger Arbilina Nissan som tror att trenden kommer att fortsätta växa.

“Just för skönhetsbranschen tror jag inte att steget är så stort eftersom de flesta stylister frilansar och är flexibla.”

Andra trender inom den så kallade beauty tech-branschen är användningen av AI (Artificiell intelligens) och AR (Augmented reality). Trots att nya regler kring användning av personuppgifter är på gång är kunddata oerhört hett bland de nätbaserade skönhetsföretagen.

“Det är viktigt att man informerar kunderna om varför man samlar informationen om dem och varför man ska använda den så att de förstår att det ger de en bättre upplevelse,” säger Arbilina Nissan.

Även AR testas mer och mer och enligt Dashls grundare erbjuder vissa bolag redan nu möjligheten att testa hur de ser ut i olika läppstiftsfärger eller frisyrer med hjälp av tjänster i mobilen. En annan sak som används allt mer är att kunderna skickar in sitt dna till bolag för att kolla upp vilken hudtyp de har och i slutändan få reda på vilka produkter som passar just dem.

“Även det handlar om att kunderna vill kunna sitta hemma i lugn och ro medan de får personlig hjälp med vilka produkter som passar just dem. Telefonen blir din skönhetskonsult helt enkelt,” säger Arbilina Nissan.

Dashl tog in nytt kapital i bolaget i oktober 2017 och bland investerarna fanns då Camilla Läckberg och Christina Salibas investeringsbolag Invest in Her. Planen för 2018 är att ta in mer kapital, fortsätta lära känna sin målgrupp, anställa fler och att expandera till fler städer.

“Nu finns vi bara i storstäderna och främst i Stockholm men vi jobbar för att växa. Vårt mål är också att totaldominera in-home-segmentet (alltså tjänster där stylisten kommer hem till kunden, reds anm) där vi redan har byggt upp en väldigt stor kundgrupp.”

Bolagets långsiktiga mål är att lansera även utanför Sverige och där ser grundarna mellanöstern som en marknad med stor potential.

Läs mer