Sök

Från datanörd till spelguru – nu börjar nästa stora speläventyr

KingResolution GamesCandy Crush Saga

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Han var med och såg till så att 100 miljoner människor började spela mobilspelet Candy Crush Saga. Nu vill Tommy Palm revolutionera ännu en spelbransch – med hjälp av en helt ny typ av verklighet.

Vatten, vatten, vatten. Under mig, över mig, runt omkring mig.

Men jag blir inte blöt. I den virtuella verkligheten blir du inte blöt. 

Långsam som en zombie, och väl medveten om att jag utifrån sett förmodligen ser ut som en idiot, utforskar jag försiktigt det sjunkna skepp som jag befinner mig på. Stora och små fiskar simmar mot mig. Långt ovanför närmar sig en gigantisk val. 

I verkligheten rör jag mig däremot bara i ett fyrkantigt rum i centrala Stockholm.

Bredvid mig står spelentreprenören Tommy Palm och tittar på. 

”Virtual Reality är verkligen en sådan grej man måste testa för att förstå”, säger han när jag tar av mig hörlurarna och ögonmasken, som liknar ett par rejäla skidglasögon.

Jag förstår vad han menar.

Tommy Palm är en av hjärnorna bakom världens största mobilspel, Candy Crush Saga. Efter att hans spelbolag Fabrication Games blivit uppköpt av speljätten King för en hemlig summa för drygt tre år sedan hamnade han på deras avdelning för mobilspel.

Det resulterade i över 100 miljoner aktiva spelare och ett miljardvärderat King.

Trots det beslutade Tommy Palm sig för att säga upp sig från speljätten tidigare i år. Istället har han, tillsammans med spelveteranerna Måns Ullerstam och Martin Vilcans, startat upp sitt femte bolag i karriären, spelstudion Resolution Games.

”Jag är startup-kille i grund och botten och VR befinner sig i ett väldigt spännande skede. King riktar sig däremot mot en annan typ av målgrupp, så det var naturligt att starta upp någonting nytt”; säger han.

Virtual reality-tekniken innebär förenklat att användaren tar på sig en cyklop-liknande headset som låter spelaren förflyttas till en fiktiv värld – en virtuell verklighet. De mest avancerade typerna av VR bygger på sensorer som placeras ut i ett rum, vilket innebär att användaren rent fysiskt kan gå runt i en annan värld. 

Det var det jag gjorde när jag traskade runt på det sjunkna skeppet.

Numera finns det även enklare typer av VR. Bland annat kan man för ett par tusenlappar köpa ett headset som man kopplar in sin mobiltelefontelefon i.

Tommy Palm förklarar att den nya tekniken förändrat hans syn på marknaden.

”När jag testade den tekniken så kände jag att nu, nu har tekniken hunnit ikapp. Nu är det tillräckligt nära. Konsument-VR är runt hörnet. Något headset är ännu inte släppt till konsumenter, men under nästa år kommer de börja rullas ut.”

Samtidigt är långt ifrån alla spelföretag övertygad om storheten i VR.

”De är ju för att de är spelföretag som inte satsar på det. Det är svårt när man har sina intäkter någon annanstans att göra övergången till en ny teknik. Just därför är det ett bra startup-läge när det kommer en ny teknik.”

Du är inte för tidig på bollen då? Med tanke på att hårdvaran knappt är till salu.

”Jag startade mitt första spelföretag i slutet av 90-talet, precis när mobiltelefoner börjat kunna ladda ner data. Men det bolaget visade sig vara nästan tio år för tidigt. De stora flaskhalsarna då var saker kring betalningsteknik och distribution. Men de grejerna är lösta idag för samtliga plattformar."

Men finns det inte en risk att barriärerna är för höga? Eftersom man måste köpa extern hårdvara.

”Det är inte samma typ av plattform som smartphone, det är ingenting man har med sig i fickan och tar fram 10 minuter innan ett möte. Men det här är en mer dedikerad plattform som man kan använda hemma i soffan. Det finns ett spännande gap i marknaden där. Playstation och Xbox har inte lyckats nå ut utanför målgruppen av unga killar."

För Tommy Palms del föddes spelintresset redan i unga år. Sju år gammal spelade han på sin första arkadmaskin, vilket sedermera ledde till att han började programmera spel på konsolen Commodore 64.

”Arkadmaskinerna gjorde mig superhooked. Martin Vilcans, som är CTO på bolaget idag, visade mig hur man programmerade. Sedan fortsatte vi göra spel på hobbynivå, medan jag pluggade datateknik.”

”Men sedan det tog ett tag innan hårdvaran för VR blev tillräckligt bra för att det skulle bli en konsumentprodukt. Jag var nog en av få som tyckte det var det vid den tidpunkten.”

Var du en klassisk ”datanörd”?

”Ja, så var det väl. Vi var väl inte de som gick på fester allt för mycket och var intresserade av tjejer och höll på med sport. Vi satt hemma och spelade rollspel och höll på med datorer.”

Ett klokt val, med facit i hand.

I dagsläget finns det en uppsjö av spelbolag som arbetar med VR. Men Resolution Games har ett trumfkort på handen som konkurrenterna saknar: Rejäl uppbackning av it-jätten Google.

I somras stod det nämligen klart att Google Ventures och bland annat mediekoncernen Bonnier investerat 50 miljoner kronor i deras spelstudio.

Det är den största investeringen i ett VR-bolag någonsin, enligt Tommy Palm.

”Det är en liten fjäder i hatten. Initialt hade vi inte tänkt ta in kapital utan finansiera det här själva. Men Google har väldigt bra insikt i VR-marknaden och de träffar så mycket startups och kan komma med bra feedback. Sedan ställer de upp med bra kontakter. Men om sanningen ska fram så är bollen hos oss nu. Vi ska göra bra spel nu och fokus just nu är att sätta ihop ett bra team.”

”Men pengarna hjälper oss såklart med uthållighet. Vi är väldigt tidiga inom VR och vill finnas kvar länge och lära oss samt positionera oss på den framtida marknaden.”

Tommy Palm berättar att han tog med sig sin VR-utrustning när han skulle berätta om sitt nya bolag för investerarna. Just för att det är så svårt att förklara storheten i ord.

Var det svårt att övertyga dem?

”Nej, det har det inte varit. Tvärtom. De har snarare knackat på dörren och velat vara med.”

Exakt vilken typ av VR-spel Resolution Games planerar att utveckla framöver återstår att se. I dagsläget är man tio personer som arbetar med spelutveckling, Tommy Palm inkluderad, och man har lanserat ett kortspel för VR. Ett fiskespel är även på väg ut.

Två ganska udda lansering i bransch som hittills kretsat kring skräck- och skjutspel.

”Det finns så oerhört mycket häftiga grejer som man kan göra. Fiskespelet är en sådan idé, tidsresande är en annan. Det fungerar bra eftersom att man kan sitta still och ändå ha en spännande upplevelse. Det är inte ett våldsamt koncept heller, vilket kändes kul så man kunde göra tillgängligt för större målgrupp.”

Att Tommy Palm själv har två döttrar kan ha bidragit till det bredare tänket kring målgrupp.

”Jag är väldigt mån om att spel ska göras till andra målgrupper än den jag själv tillhör. Gamla gubbar, eller vad jag nu är. Men för mig är det jätteroligt när mina döttrar gillar de spel jag har gjort.”

Om du tittar tillbaka på tiden på King. Trodde du själv att Candy Crush skulle bli en sådan hit?

”Det tror jag inte någon kunde föreställa sig. Första målet var att vi skulle nå en miljon dagliga aktiva spelare. Men det kändes väldigt svårt att uppnå. Sedan blev det närmare 100 miljoner dagligt aktiva användare.”

Men vad är egentligen grejen? Varför gick det så bra?

”Det är nog många olika faktorer som spelar in. En är att smartphones blev en sådant vansinnigt populär grej. Folk går ju konstant runt med i en oerhört stark spelkonsol i fickan. Men även lättillgängligheten, att spelet är lätt att sätta sig in i och de sociala aspekterna spelar in.”

Är du stolt över vad ni uppnådde med spelet?

”Det var en dröm väldigt länge för mig att jobba på ett spel som folk kände till. Att kunna säga: jag har jobbat med det här. Candy Crush blev ju världens största spel genom tiderna. Så det var en dröm som gick i uppfyllelse.”

Tror du att det kan hända igen med VR?

”Jag tror att det kommer att ta väldigt lång tid innan VR blir lika stort som Candy Crush, just för att det är en annan plattform."

"Men det finns egentligen ingenting som säger att det inte kan bli lika stort.”

Läs mer