Sök

Hypocampus ska ta striden om studenterna – backas av utbildningsjätte

Hypocampus

Hypocampus medgrundare. Thomas Pringle, Elias Berge, Per-Ola Andersson och Hampus Ivert. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Hypocampus har byggt en läroplattform som ska säljas direkt mot studenter.

Istället för att ta på sig läkarrocken började Elias Berge att fördjupa sig i pedagogik och lärande efter läkarexamen från Göteborgs universitet 2017. Nu driver han läroplattformen Hypocampus ihop med medgrundarna Hampus Ivert, Per-Ola Andersson och Thomas Pringle.

“Funktionerna i plattformen bygger på kvantitativa studier i kognitiv psykologi. Baserat på hur minnet fungerar har vi använt maskininlärning och utvecklat smarta algoritmer för individuell inlärning. Det handlar till exempel om hur man ska repetera information för att den ska bestå längre än enbart till tentan”, säger Elias Berge.

Nu tar Hypocampus in kapital från friskolekoncernen Academedia som omsatte 9,5 miljarder kronor förra året. Ett strategiskt val som kommer att hjälpa bolaget att nå ut till ett stort antal gymnasie- och komvuxstudenter. Även GU Ventures, ett statligt riskkapitalbolag med koppling till Göteborgs universitet, gör "en liten följdinvestering". 

Exakt hur mycket pengar det rör sig om vill Elias Berge inte berätta men enligt uppgift är det “mindre än sju miljoner kronor".

“Vår affärsmodell bygger på direktförsäljning mot enskilda studenter, istället för mot lärare. Privatpersoner är mer digitaliserade än skolan, vi märker att vi kan nå extremt många med extremt liten marknadsföringsbudget”, säger Elias Berge.

Idag används plattformen som ett digitalt studiestöd för 8.000 läkarstudenter, som hittills varit den stora målgruppen. Hypocampus har i dagsläget avtal med tre förlag och fler ska det givetvis bli om det går enligt plan.

Förutom relevant kurslitteratur får studenterna tillgång till instuderingsfrågor och de får tips på avsnitt som behöver repeteras mer.

“Många andra aktörer på läromedelsmarknaden har en affärsmodell som låser in skolor till deras egna läromedel. Vi skiljer oss från dem genom att enbart bidra med mjukvaran. Innehållet på plattformen får andra konkurrera om”, säger Elias Berge

Läs mer