Sök

Klarna börjar med journalistik (?) – värvar från mediernas branschtidning

KlarnaNative Advertising

Fredrik Thambert lämnar Resumé för Klarna. Foto: Andreas Elgstrand

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Klarna hämtar Fredrik Thambert från Resumé för en ny satsning på textinnehåll.

Det rapporterar sajten Dagensopinion.

Fredrik Thambert är i dag webbchef på reklam- och mediebranschtidningen Resumé, där han jobbat sedan 2010. Nu blir han ansvarig för en ny satsning på Klarna.

Han kommer ta fram det som kallas native content – en slags reklam som använder en redaktionell journalistisk stil för att förmedla budskapet – åt den digitala banken. Den nya satsningen riktar sig mot handlarna som använder Klarnas betaltjänster.

“Jag har jobbat på Resumé i nästan åtta år och har haft det superbra här. Nu kände jag att det var dags för en ny utmaning i karriären och Klarna är ett väldigt spännande bolag på alla sätt och vis”, säger Fredrik Thambert till Breakit.

Kommer Klarna bli en konkurrent till Breakit nu?

“Nej, verkligen inte. Men jag tror att redaktionell kompetens kan vara intressant att använda på nya sätt i andra typer av företag”, säger han.

I veckan rapporterade vi på Breakit om att Klarna släppt en ny version av sin app. Då beskrevs den som en app för att hålla bättre koll på sin privatekonomi, i stil med Tink. Nu har appen landat i användarnas telefoner och det visar sig att även den till stor del innehåller native-artiklar, men då riktade mot konsumenter.

Läs mer