Sök

Kritiken växer – Google anklagas för att utnyttja sin dominerande ställning inför GDPR

BonnierGoogleprogrammatic

Farshad Shadloo är kommunikationschef på Google i Sverige. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

I potten ligger annonser för miljarder.

Under måndagen publicerades Breakits artikel som avslöjar sprickan mellan Google och de svenska mediejättarna.

På ena sidan finns Google som inför nya regler för sin stora annonsplattform Doubleclick, för att leva upp till kraven i GDPR.

På andra sidan finns medierna. De hävdar, bland annat i ett brev riktat direkt till Googles vd Sundar Pichai, att bolaget ”försöker skydda sin existerande affärsmodell på ett sätt som skulle underminera det grundläggande syftet med GDPR”.

David Salsbäck, kommunikationschef på den svenska mediejätten Bonnier, förklarade igår problemet för Breakit.

“Grundproblemet är att Google går ut och kräver att våra bolag och andra publicister inhämtar samtycke från sina kunder för Googles räkning. Och de vill att vi gör det utan att veta exakt vad datan ska användas till och att vi utan insyn ska stå som garant för att deras behandling av personuppgifter. Det sätter oss i en väldigt märklig sits”, säger Bonniers kommunikationschef David Salsbäck.

Googles svenska kommunikationschef Farshad Shadloo har inte gått att nå för en intervju. Istället svarar han via ett skriftligt uttalande, som i generella ordalag viftar bort publicisternas skarpa kritik.

”Vi har alltid bett publicister att inhämta samtycke för användandet av vår annonsteknologi på deras sajter, och det vi gör nu är helt enkelt att uppdatera det kravet i enlighet med GDPR”, skriver han och fortsätter:

”Detta ger oss inte någon ytterligare rätt till deras data”.

Det är ett uttalande som står i bjärt kontrast mot mediernas bild av vad som sker. De känner sig tvingade att godkänna Googles nya policy, eftersom företaget annars kan strypa intäkter i miljardklassen. Detta eftersom de som inte godkänner policyn riskerar att stängas av från Googles plattform för programmatiska annonser.

Mediejätten Schibsted Sveriges försäljningsdirektör Anders Nylander delar inte Googles bild av att det handlar om en mindre uppdatering.

"Vi tycker att detta är en stor förändring", säger han till Breakit.

Även den tunga branschorganisationen Sveriges Annonsörer stämmer nu in i kritiken mot Google.

”Det finns en konkurrensrättslig tveksamhet i att Google som den dominerande aktören på marknaden dikterar sådana villkor. Avtalsfriheten är stor, men det kan röra sig om missbruk av dominerande ställning när man tvingar in parter i ett avtalsvillkor som de inte annars skulle ha accepterat, säger Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell till Dagens Media.

Så vad händer nu?

GDPR träder i kraft i Sverige den 25 maj, och sannolikt pågår förhandlingar bakom kulisserna mellan medierna och Google. Det är i båda parternas intresse att undvika den värsta tänkbara konsekvensen: Att annonsmiljarder går upp i rök.

Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker berättar för Dagens Media att ett arbete pågår.

”Men ingenting är hundra procent klart än”, säger han till tidningen.

Läs mer