Sök

Ardalan Shekarabi om kasinosändningarna: “Ännu en aspekt med riskerna som finns i spel”

LeovegasTwitchStreaming

FOTO: Skärmklipp / Kristian Pohl/Regeringskansliet

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Civilministern om Breakits granskning: "Den här branschen behöver granskas."

I början av april klubbade regeringen igenom en proposition om att omreglera spelmarknaden. En proposition som – om den går igenom i riksdagen– kommer att medföra ett licenssystem för spelsidor som vill vara verksamma i Sverige.

Men en annan viktig del i den lämnade propositionen är att all marknadsföring av spel till konsumenter ska vara måttfull.

Breakits granskning av spel- och kasinobolagens nya strategi med livesända profiler som marknadsför spelautomater för att värva spelare till sajterna visade att en helt ny typ av marknadsföring höll på att växa fram.

Och det på en plattform som främst är känd för livesända tv-spel, något som civilminister Ardalan Shekarabi lyfter fram som ännu ett exempel på varför den här propositionen behövs.

“Det ni har lyft fram i er artikel är ännu en aspekt med de risker som finns i samband med risker med spel. En av anledningarna till att vi har velat driva igenom den här reformen är för att vi ser stora risker”, säger han.

“En av de viktigaste delarna med den här propositionen är att skydda konsumenterna. Vi får en myndighet på plats som får verktyg att skapa en spelmarknad där alla aktörer följer de regler som fastställs i lagstiftning.”

Men exakt hur reklamen ska regleras enligt den nya propositionen som kan börja gälla 1 januari 2019 är svårt att veta. Den nuvarande myndigheten Lotteriinspektionen blir Spelinspektionen och det är de som ska sköta tolkningen av vad som är måttfull marknadsföring.

“Det återstår att se. Det blir en fråga för Spelinspektionen, de får lagstadgade möjligheter att granska det här mer i detalj“, säger Ardalan Shekarabi.

“Det finns ett antal generella skyddsmekanismer som ingår här, sen är det myndigheten som i detalj får tolka. Vi har restriktioner vad gäller marknadsföring mot minderåriga, men det är myndigheten som måste göra den mer detaljerade tillämpningen.”

Många spel- och kasinobolag använder kanaler som Twitch och Youtube för att locka spelare till sina sidor. I Breakits tidigare artikel intervjuade vi Leovegas vd Gustaf Hagman och Twitch-streamaren Kim Hultman. De berättade att de inte riktade sig till barn eller unga och att de använde åldersmarkeringar på sitt innehåll som varnade tittarna.

Leovegas är inte de enda aktörerna som utforskar Twitch som en plattform för marknadsföring av spelautomater, det finns också rena affiliate-bolag som använder plattformen, liksom vanliga privatpersoner.

Ardalan Shekarabi anser att det behövs granskningar av spel- och kasinobranschen.

“Jag välkomnar att ni gör den här granskningen, den här branschen behöver granskas. Det här är en av de mer riskfyllda verksamheterna som rör konsumenter.”

Läs mer