Sök

Schibsted ökade resultatet – som ändå var lägre än väntat

Schibsted

Rolv Erik Ryssdal, koncernchef Schibsted. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Så går det för mediekoncernen.

Schibsteds affärsområde Marketplace hade en intäktsminskning om 5 procent i Sverige under det första kvartalet 2018. Tillväxttakten påverkades negativt av påskeffekt och den långa vintern.

Det skriver Schibsted i sin delårsrapport.

"Vi fortsätter att se god underliggande utveckling inom jobbvertikalen medan displayannonseringen är en utmaning", skriver Schibsted.

Lånetjänsten Lendo fortsätter växa och intäkterna steg med 46 procent till 215 miljoner norska kronor under det första kvartalet.

Inom affärsområdet Publishing sjönk Aftonbladets intäkter med 1 procent under kvartalet. Däremot steg Aftonbladets online-intäkter, med 14 procent och drivet av digital annonsering. Printintäkterna sjönk 13 procent. Ebitda-marginalen steg till 9 procent (8).

Inom prenumerationsbaserade tidningar, där Svenska Dagbladet ingår, sjönk de operationella intäkterna med 1 procent.

"VG och Aftonbladet växer bra vad gäller digital reklam medan tillväxten för Aftenposten, Svenska Dagbladet och resten av våra prenumerationstidningar drivs av digitala prenumerationer", kommenterar vd Rolv Erik Ryssdal i rapporten.

 

Läs mer