Sök

Spotifys första rapport är släppt – här är (typ) allt du behöver veta

SpotifySpotifys börsnotering

Martin Lorentzon & Daniel Ek Foto: Press / TT / Istockphoto

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Hur snabbt växer intäkterna? Och hur stor blir förlusten?
Här är det viktigaste från nattens Spotify-rapport.

Så är den här, Spotifys allra första kvartalsrapport efter att bolaget blivit börsnoterat. Under dagen har aktien handlats upp till rekordhöga 170 dollar, vilket tyder på höga förväntningar. 

Så hur går det för Spotify?

Här är det allra viktigaste ur den pinfärska rapporten. 

1. Hur många betalar för Spotify?

via GIPHY

Prognos: 73-76 miljoner premiumkunder

Utfall: 75 miljoner

Spotify satsar ALLT på att håva in så många premiumkunder som möjligt. Tillväxten går ännu, tio år efter lanseringen, före lönsamhet. Mot den bakgrunden kan man lugnt säga att antalet betalande abonnenter är Spotifys viktigaste nyckeltal.

Vid årsskiftet hade Spotify 71 miljoner betalande kunder. Enligt den pinfärska rapporten är siffran nu 75 miljoner, vilket innebär en tillväxt på 7 procent under årets tre första månader.

2. Hur många använder tjänsten?

via GIPHY

Prognos: 168-171 miljoner månatliga användare

Utfall: 170 miljoner

Precis som Facebook och de andra jättarna vill Spotify ha så många användare som möjligt, även om de inte betalar. Gratisversionen, som nu förbättras, är bolagets inkastare till premiumtjänsten. Dessutom börjar man bygga upp en hyfsat stor reklamaffär. Vid årsskiftet hade Spotify 159 miljoner aktiva användare per månad, en siffra som justerades ned till 157 miljoner när fejkanvändare rensades ut.

Nu rapporterar Spotify en siffra på 170 miljoner användare, en ökning med 8 procent jämfört med vid årsskiftet. 

3. Tjänar de pengar?

via GIPHY

Prognos: Minus 50-80 miljoner euro

Utfall: Minus 41 miljoner

Det korta svaret, som vi visste sedan tidigare, är nej. Spotify gick i slutet av mars ut med en prognos för hur det första kvartalet skulle landa. Just siffran över den förväntade rörelseförlusten (operating loss) hade ett relativt stort spann, ett intervall på 30 miljoner euro.

Spotify rapporterar nu en rörelseförlust på 41 miljoner euro, motsvarande 435 miljoner kronor. Bättre än väntat alltså.

4. Hur snabbt växer intäkterna?

via GIPHY

Prognos: Upp 22-27 procent

Utfall: Upp 26 procent

I och med att Spotify är ett tillväxtbolag som satsar allt på att bli störst, bäst och vackrast inom musikstreaming, måste man ha en hög tillväxt för att hålla konkurrenterna på avstånd.

Apple, Google och Amazon har som bekant gett sig in i leken. Spotifys intäkter ökade med 26 procent, jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Det innebär intäkter på 1.139 miljoner euro, motsvarande 12 miljarder kronor.

Spotify har påverkats negativt av valutaeffekter. 

"Rörelser i utländska växelkurser gav en signifikant motvind detta kvartal. Utan den negativa effekten av utländska valutakurser skulle tillväxten varit 37 procent", skriver bolaget i sin rapport.

Värt att notera är också att intäkten per användare fortsätter att sjunka. 

5. Bruttomarginalen – vad är det?

via GIPHY

Prognos: 23-24 procent

Utfall: 24,9 procent

Detta mått är superviktigt för Spotify. Den enskilt största kostnaden för bolaget är de miljardbelopp som måste betalas ut till de som äger rättigheterna till all härlig musik som finns på Spotify. När dessa kostnader dras bort, tillsammans med andra distributionskostnader och transaktionskostnader för betalningar, får vi fram Spotifys bruttomarginal.

2017 var den 21 procent. Under första kvartalet landade bruttomarginalen på 24,9 procent.

Det betyder att för varje hundralapp som Spotify drar in så blir knappt 25 kronor över för att täcka personalkostnader, marknadsföring, lokaler och allt annat som krävs för att driva ett företag.

Som jämförelse var Netflix bruttomarginal drygt 40 procent under första kvartalet i år.

6. Var det allt – inga heta nyheter?

via GIPHY

Daniel Ek berättade även att Spotify inte planerar prishöjningar på bred front. Han kallade den nyligen genomförda prishöjningen i Norge för ett test. 

"Det är för tidigt att säga vad vi har lärt oss från detta test, men prishöjningar är inte vårt fokus på kort sikt", sade Daniel Ek under en telefonkonferens.

Daniel Ek och Barry McCarthy pratade också, i ganska vaga ordalag, om de intäktsmöjligheter som man ser i att hjälpa artister och skivbolag att nå sin publik på plattformen. 

"Vi bygger saker som tidigare inte har funnits, som är bra för skivbolagen, bra för artister och bra för Spotifys marginaler", sade Barry McCarthy hemlighetsfullt gällande de stora belopp som skivbolag lägger på marknadsföring.

Vi på Breakit har tidigare spekulerat i om detta kan handla om att tjäna pengar på Spotifys kontroll över lyssnandet. Över 30 procent av alla spelningar på streamingtjänsten kommer från spellistor som Spotify har kontroll över.

Bolagets chefer har tidigare pratat om det som att Spotify äger skapandet av efterfrågan. Om, när och isåfall hur, denna makt kan förvandlas till pengar fick vi inte något svar på i dag.

Uppdatering:

• Bloomberg rapporterar att aktien nu faller  i efterhandeln.

Har du sett något spännande i rapporten? Tipsa mig på erik@breakit.se och få evig kärlek i retur ❤️.

Fakta: De leder Spotify

Följande personer sitter i Spotifys ledningsgrupp.

• Daniel Ek, vd och medgrundare

• Barry McCarthy, ekonomichef

• Seth Farbman, marknadschef. 

• Gustav Söderström, produktchef

• Alex Norström, ansvarig för Spotifys premiumtjänst

• Katarina Berg, HR-chef

Källa: Spotifys pressavdelning, januari 2018.

Läs mer