Sök

Kinneviks vd Georgi Ganev: Jag är inte förvånad över att H&M kämpar

KinnevikH&Me-handel

H&M:s vd Karl Johan Persson och Kinneviks vd Georgi Ganev. Foto: TT/Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Kinnevikschefen om varför det går tungt för klädjätten.

I går, torsdag, kom Kinneviks rapport för första kvartalet i år. Värdet på bolagets portfölj ökade med 2,7 miljarder eller 3 procent jämfört med årsskiftet och det var bland annat tillväxten i modesajten Zalando som drev upp värdet.

Kinneviks vd Georgi Ganev, som själv har en bakgrund inom e-handel, säger till Breakit att tron på Zalando är fortsatt stark.

“Vi ser att tillväxten när det gäller mode på nätet kommer att fortsätta och just Zalando har ett entreprenöriellt ledarskap som gör att de ständigt förnyar sig”, säger han och nämner Zalandos arbete med att rekommendera rätt storlek till kunderna som exempel.

I det arbetet använder sig bolaget av artificiell intelligens kombinerat med kunddata för att kunna tipsa kunderna om vilken storlek som är rätt just för dem för respektive märke.

“En sådan sak skulle exempelvis inte Amazon lägga kraft på”

Hur står sig Zalando gentemot Amazon?

“Det blir som att jämföra Spotify med Google music. Google är ett mycket större bolag än Spotify men Spotify har 3.000 anställda som tänker andas och lever musik.  Det är den stora skillnaden. Samma sak är det med Zalando och Amazon.”

Men hur påverkas Zalando och andra e-handlare som finns på den svenska marknaden om Amazon lanseras här?

“Många svenskar handlar redan från Amazon så de är redan närvarande. Jag tror inte att ett bolag kan komma in och ta över all e-handel. Däremot tror jag att vissa aktörer kommer att behöva skärpa sig.”

De senaste åren har flera uppstickare inom modebranschen dykt upp, ett exempel är det svenska bolaget Na-kd, som gått som en raket och som på bara två år har nått  en omsättning på 400 miljoneroch i januari värderades till 1,5 miljarder kronor, enligt Breakits källor.

Men Georgi Ganev är heller inte oroad över konkurrens från mindre mer nischade uppstickare.

“Zalando är har tillräcklig styrka för att leda kategorierna i utveckling och därmed vara starkare än de nya spelarna, samtidigt som man är nischad jämfört med jättarna. Hotet handlar mer om när man som större aktör gör det man alltid har gjort och där anser jag inte att Zalando är.”

Är det här H&M har gått fel?

“Om du kör en tanker i full fart och din främsta drivkraft är att öppna nya butiker tar det tid att vrida det till något annat. Jag är inte förvånad över att H&M och många andra retailaktörer kämpar med det här skiftet men det är alldeles för tidigt att döma ut ett sånt bolag nu,” säger Georgi Ganev.

Men trots såna varningssignaler tror han inte på en butiksdöd i framtiden.

“Jag är inte en av dem som tror att butiker kommer att upphöra i framtiden men jag tror att de kommer att spela annan en roll,” säger han.

Läs mer om Georgi Ganevs planer för Kinnevik i en intervju på Breakit i helgen.

Läs mer