Rickard Lyko drar ner både applåder och skratt när han berättar om sin livsresa på Breakits konferens Beauty & Tech. Samtidigt, på onsdagsförmiddagen, stiger Lyko-aktien på Stockholmsbörsen kraftigt.
Men det är inte grundaren Rickard Lykos medryckande berättelse som får investerarna att handla upp aktien. Istället är förklaringen e-handlarens starka kvartalsrapport som bland annat visar att försäljningen lyft med 25 procent senaste kvartalet.
“Nu är vi nästan uppe på teckningskursen”, konstaterar Rickard Lyko när han en stund senare sätter sig till rätta i den lilla logen, en trappa ner från scenen där han just talat.
Lykos resa på börsen har så här långt var varit ganska skakig, trots att bolagets verksamhet utvecklats bra sedan noteringen i mitten av december.
Efter en lyckad börspremiär så har aktien pressats tillbaka rejält under våren och har nu alltså knappt lyckats kravla sig upp till den ursprungliga teckningskursen på 50 kronor.
”Jag vet inte om det är rädslan för Amazon eller något annat men för egen del tycker jag mest det ska bli kul när Amazon kommer in här. Den stora effekten blir då att skiftet från fysisk handel till online kommer att snabbas på ytterligare”, säger Rickard Lyko.
Hans ursprungsplan var egentligen inte att Lyko skulle hamna på börsen. Det var en lösning som kom till när bolagets andra storägare, riskkapitalbolaget Fidelio Capital, ville få tillbaka sina pengar för ett lån på 190 miljoner kronor. Lånet uppkom när Fidelios portföljbolag Bellbox togs över av Lyko 2014.
”Först ville Bellbox köpa oss men då vände jag på steken och köpte dem istället. Vi hade inga pengar så vi fick låna av säljaren. Min plan var sen att betala tillbaka lånet med vinster från verksamheten”, förklarar Rickard Lyko.
Men även om både omsättning och resultatet växte kraftigt så blev det inte tillräckligt mycket pengar över för att amortera av lånet. Lösningen blev istället att börsnotera Lyko för att den vägen få loss pengar till Fidelio.
”Jag lärde mig mycket på den affären men nu känner jag mig ändå nöjd med hur det blev. Vår familj äger fortfarande halva bolaget och vi har fått en hel del uppmärksamhet i och med noteringen”, säger Rickard Lyko.
Hans tanke var inte heller att driva familjeföretaget Lyko vidare. Långt därifrån.
”Jag såg hur mycket mamma och pappa slet med företaget och när jag flyttade hemifrån lovade jag mig faktiskt att aldrig driva eget”, säger Rickard Lyko.
Men efter några år som ekonomistudent i Uppsala hade han tänkt om. Det var ungefär samtidigt som Lehman Brothers kraschade och finanskrisen var ett faktum.
”Redan innan hade jag börjat fundera på att utveckla Lykos e-handelsdel men finanskrisen gjorde det valet lättare. Planen på en karriär som aktietrader som jag haft tidigare kändes rätt körd då”, säger Rickard Lyko.
Istället sålde han i princip allt han hade (lägenhet och bil), övertalade sin syster och föräldrar att belåna sina bostäder och slutligen pumpa in rubbet i utvecklingen av Lyko.
”Det var verkligen högrisk och flera gånger efter det har bolaget varit på gränsen att klara sig”, säger Rickard Lyko.
När han tog över ledningen för Lyko omsatte e-handelsdelen bara några miljoner men idag är det där den stora tillväxten ligger. Onsdagens kvartalsrapport avslöjar att online-segmentet växte med drygt 43 procent. Omsättningen för hela Lyko hamnade i fjol på 776 miljoner kronor och rörelseresultat blev 19 miljoner kronor.
Trots den svängiga kursutvecklingen har Lyko i dagsläget ett börsvärde på runt 775 miljoner kronor. Några planer på att sälja av sina aktier har dock inte Rickard Lyko.
”Nej, absolut inte. Jag vill se hur stort jag kan bygga det här. När jag hoppade på Lyko efter studierna så var målet att bygga ett bolag lika stort som Ikea eller H&M. Visst, det är kanske orealistiskt men jag drivs av att sätta riktigt höga mål”, säger han.