Sök

Skapa en unicorn på bara 3 år? Ta rygg på det svenska spelundret!

Till höger: Joakim Båge Foto: Istockphoto

Breakit

Breakit

Nu har du möjlighet att träffa den svenska spelbranschens främsta stjärnor och experter.

Det råder digital guldålder i Sverige. Internationella undersökningar sätter det svenska ekosystemet för startups i topp år efter år. Så hur kommer det sig att ett litet land med endast tio miljoner invånare blivit ett av de bästa i världen på unicorns, alltså startups som värderas till en 1 miljard dollar eller mer?

För att svara på den  frågan, som är högst relevant för alla som jobbar med startups och investeringar i Sverige, producerar vi nu den 16 maj konferensen Breakit Game tech på Biograf Skandia i Stockholm.

Datorspel är nämligen helt klart den bransch inom tech där europeiska startups slår Silicon Valley, Kina och resten av världen.

Mer än en fjärdedel av alla unicorns som skapats de senaste 15 åren inom spelbranschen kommer ifrån Europa, enligt statistik som riskkapitalbolaget Atomico nyligen grävt fram. Bland dem finns flera skandinaviska framgångssagor som Supercell (Finland), King (Sverige / Storbritannien) och spelmotorn Unity (Danmark).

Just Sverige står faktiskt för oproportionerligt många av dessa, även om de inte alltid har fått lika mycket uppmärksamhet som unicorns i andra länder, främst USA.

“Vi har ett visst motstånd i Europa när det gäller att skryta om våra framgångar. Men spel är ett område där vi utmärker oss, inte minst som skapare av många av världens mest ikoniska varumärken,” skriver riskkapitalisten Mattias Ljungman på Atomico, som bland annat investerat i finska framgångsfabriken Supercell.

“Som någon som tror att Europa fortfarande har mycket att lära av Silicon Valley när det gäller att söka rampljuset, så är den hemgjorda framgången bara en av anledningarna till att jag tycker att spelbranschen är så spännande och har lockat mig som investerare genom åren.”

Så vad är det som gör just spelbranschen så blomstrade här uppe i denna frostiga och relativt skygga del av Europa? Per Strömbäck på branschorganisationen Dataspelsbranschen kommer att sätta fingret på detta i sin inledande presentation på konferensen, och det kommer sedan att löpa som en röd tråd genom programmet.

Som bakgrund till Strömbäcks presentation har Mattias Ljungman på Atomico bland annat nått följande intressanta slutsatser på vad som gör branschen så intressant för investerare:

1. Återbetalningstiden på investeringen kan vara mycket snabb. En startup kan nå enorma höjder på 3 till 5 år, i motsats till de 5 eller fler som är normen för de flesta teknikbolag.

2. Spelbolagens dynamik kan generera stora kassaflöden samtidigt som de är effektiva företag som minskar behovet av flera finansieringsrundor för att skala upp bolaget och därigenom minimeras utspädningen av aktier för tidigare investerare.

3. Bra spel har en god potential att bli långsiktiga kassakor med en livslängd på över 10 år. Till exempel Minecraft släpptes redan 2009 av Mojang och Clash of Clans redan 2012 av Supercell.

Några andra generella observationer på vilken nytta deltagare kan få ut av att delta i konferensen:

1. Spelbranschen tangerar flera andra tillväxtsegment inom tech som artificiell intelligens, kryptovalutor, mixed reality, video streaming och e-sports. Så jobbar du med en startup som är verksam inom dessa områden så finns det en stor chans att du kan accelerera ditt bolags utveckling genom att samarbeta med ett dataspelsföretag.

2. Stora affärer då svenska spesbolag sålts har det skapats en ny generation av talang som i sin tur leder till nästa våg av innovativa startups där de kan tillföra både kapital, relevant erfarenhet av att skala upp internationellt, skapa rika intäktsflöden samt genomföra exits. Behöver du nya investerare, rekrytera en chef eller en ny styrelseledamot? Du kommer hitta många intressanta personer här att tala med.

3. Spelbolagen är generellt extremt duktiga på performance marketing och user acquisition. Står du inför utmaningar på dessa områden så kommer du hitta personer här som troligtvis sitter inne på värdefull kunskap att dela med sig av.

4. Bolagen är ofta grundade av passionerade entusiaster som brinner för att skapa bra spel, snarare än att tjäna pengar. Men hur kan techbolag, som har en mindre “sexig” produkt, göra för att attrahera talanger och eldsjälar?

Har ni inte köpt en biljett till konferensen, ta chansen nu innan det blir utsålt. Breakit Game tech är din årliga chans att möta och delta i en spännande och öppen diskussion med några av de tyngsta namnen och investerarna bakom flera av våra största exportsucceér inom tech.

Spana in våra blytunga gäster här.

Joakim Båge

Conference Curator, Breakit Game tech 2018

Läs mer