Sök

Pusselbiten som kan öppna 1,2 miljarder möjligheter för Spotify

Spotify

Erik Wisterberg är reporter på Breakit. Till höger: En rad av Spotifys toppchefer.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakits Erik Wisterberg blickar in i Spotifys framtid.

Nyligen var jag på en reportageresa till Kenya, och tech-hubben Nairobi. En sak som slog mig var hur annorlunda marknaden är för gratistjänster på internet.

Gratis är inte gratis. Långt därifrån.

De datamängder som krävs för exempelvis streaming är utom räckhåll för många. Det är helt enkelt för dyrt.

”Siffrorna över hur många som har tillgång till internet i Kenya är ganska missvisande. Runt 80 procent har inte råd att vara uppkopplade”, sade internetentreprenören Erik Hersman när jag hälsade på hos hans startup BRCK.

Så hur hänger detta ihop med Spotify?

Den som tittar på en karta över vilka länder som Spotify finns i märker snart att det finns stora vita fläckar. Exempelvis hela kontinenten Afrika, där det bor runt 1,2 miljarder människor. I många länder stiger smartphonepenetrationen snabbt.

Vd:n Daniel Ek signalerade på Spotifys kapitalmarknadsdag att bolaget ska lansera på en rad nya marknader. Han nämnde just Afrika som en framtida möjlighet för tillväxt.

Under tisdagens presskonferens presenterades en viktig pusselbit som kan öppna möjligheter för Spotify i länder där data är dyrt. Man lanserar ett ”dataspararläge” som ska reducera dataförbrukningen med upp till 75 procent.

Från Spotify understryker man i dag att detta ska täcka ett behov för existerande användare som ”inte har möjligheten att njuta av musik var de vill på grund av hur mycket mobildata streaming använder”.

Jag tolkar det som ett sätt för Spotify att förbereda lanseringar i helt nya delar av världen.

Spotifys vision är att skapa en musikplattform för en miljard fans. Då måste antalet marknader som tjänsten finns på, i dagsläget 65 länder, öka rejält.

Läs mer