Sök

Här är Spotifys första stora drag efter börsnoteringen

SpotifySpotify

Skärmdump Spotifys presskonferens. Gustav Söderström

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spotify bryter tystnaden efter börsnoteringen.

Det har gått tre veckor sedan Spotify gjorde sin historiska börsdebut i New York. Det svenska streamingbolaget blev först med en så kallad direktlistning på New York Stock Exchange.

I dag höll Spotify en presskonferens för utvalda journalister i New York, och blotta inbjudan har fått techmedierna i USA att spekulera i en rad tänkbara nyheter.

Vissa jobbannonser samt bilder har fått oss journalister att spekulera i om Spotify är på väg ut med en fysisk produkt, som exemplevis en smart högtalare. Nyligen stod det dock klart att det sannolikt handlar om kommande förändringar i streamingtjänstens mobil-app

Daniel Ek, Spotifys vd, var inte på plats för presskonferensen. Istället leddes den av Gustav Söderström, bolagets utvecklingschef.

 ”Vi har jobbat på detta länge, och det kommer att ha en stor effekt inte bara för Spotify utan för hela musikindustrin”, sade han från scenen när presentationen inleddes på tisdagseftermiddagen, svensk tid.

Gustav Söderström förklarade därefter att bolaget tagit fram en ny mobil-app – precis som det ryktats om – för gratis-användare, som kommer att vara mer lik betal-appen.

Den stora förändringen är att Spotifys gratisversion i mobilen blir mycket friare för användare. Framförallt handlar det om att gratisanvändarna inte ska tvingas att lyssna via ”shuffle”-läget. 

Spotify presenterade även nya spellistefunktioner samt olika typer av musikrekommendationer som kommer att finnas i den nya gratis-appen (se faktaruta nedan).

”Att upptäcka musik i shuffle-läge är svårt. I dag ger vi dig mer kontroll över musiken, med hjälp av helt nya licenser från våra skivbolagspartners”.

Gustav Söderström tog även upp den uppenbara frågan. Varför ska Spotifys gratisversion göras mer lik den betalda?

”Vi vet att det är det enda sättet att nå vårt mål, att få en miljard fans till plattformen. Vi ger dig all musik gratis, för resten av ditt liv. Vi gör det för att det kommer att driva tillväxt, för musikbranschen och kreatörerna”, sade han och tillade. 

”Spotify premium utan annonser kommer alltid att vara den bästa upplevelsen”.

Spotify blev tillgängligt via telefonen för betalande kunder 2009 och i slutet av 2013 tillgängliggjordes även gratisversionen för mobilanvändare. Gratisversionen har historiskt haft många begränsningar, till exempel att mobilanvändarna inte kan välja helt fritt vilken låt som ska spelas upp.

Som bekant tjänar Spotify nästan alla sina pengar på de betalande användarna. Den reklamfinansierade gratisvarianten fungerar dock som Spotifys viktigaste marknadsföringskanal, då många gratisanvändare över tid konverteras till betalande kunder.

Som Breakit tidigare har berättat är familjeabonnemangen en faktor bakom Spotifys starka tillväxt i antalet premiumkunder. Detta har samtidigt lett till att intäkten per användare har gått ned.

Vid årsskiftet hade Spotify 157 miljoner användare, varav 71 miljoner är betalande kunder. Bolagets egen prognos säger att man ska nå runt 200 miljoner användare, varav uppemot 96 miljoner betalande, när 2018 är slut.

Konkurrensen har skruvats upp rejält under de senaste åren, då Apple, Google och Amazon alla har lanserat egna Spotify-rivaler.

Så blir Spotifys nya gratisversion

Konkret ingår detta i den nya gratisversionen i mobilen

• Användaren kan ha upp till utvalda 15 spellistor. I dessa spellistor kan hen välja fritt vilka låtar som ska spelas, och skippa låtar obegränsat. Det ska också bli enklare att skapa och editera spellistorna.

• Ett nytt lågdata-läge. För människor med små inkomster, och begränsningar i sina mobilabonnemang, är dataförbrukningen en stor fråga. Spotify inför nu ett datasparar-läge. Det ska spara 75 procent i dataförbrukning. Det sker delvis genom att innehåll cashas lokalt på användarens mobiltelefon.

• Ett nytt, enklare, gränssnitt samt en personaliserad upplevelse från första dagen som användare. Där ingår bättre rekommendationer.

• Den nya gratis-versionen rullas ut globalt under de kommande veckorna. Mängden reklam kommer inte att förändras jämfört med tidigare.

Läs mer