Anders Hansson gör succé med jakt och fiske på nätet – nu hägrar börsen 2019

Norrländska Vapenaffären
Anders Hansson gör succé med jakt och fiske på nätet – nu hägrar börsen 2019

Anders Hansson, vd Norrländska vapenaffären. Foto: Press

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Med tunga e-handelsprofiler i ryggen ska Anders Hansson, som ligger bakom jakt.se och fiske.se, gasa rejält.

Anders Hansson gillar inte att krångla till saker och ting. När han började sälja jakt-prylar på nätet var valet av namn enkelt.

“Domänen jakt.se fanns till salu för nästan inga pengar alls. Jag fattar inte varför man ska skapa ‘hittepånamn’ när man kan få en massa gratis marknadsföring på Google med ett tydligt namn”, säger Anders Hansson.

Han använde sig av samma strategi när verksamheten breddats med de två nya nischerna fiske och hund-tillbehör.

“Fiske.se köpte jag för 70.000 kronor och Hund.se fick jag för 150.000 kronor. Det var billigt”, säger Anders Hansson.

Fortfarande är jakt, fiske och hund-segmentet relativt omogna e-handelsmarknader och Anders Hansson har snabbt blivit en av de största spelarna. Det riktigt stora lyftet kom för två år sedan när han tog in nya delägare i verksamheten. Då gick grundarna av friluftssajten Addnature, Klas Berggren, Mattias Hedström och Martin Larsson, tillsammans med David Rönnberg (idag vd för Musti Group) in med kapital. Kort därefter blev det klart att Apotea-grundaren Pär Svärdson också blev minoritetsägare.

“I samband med att Pär Svärdson kom in som ägare så kunde vi också börja använda Apoteas plattform som är i världsklass. Då var våra sajter inte ens mobilanpassade så det fick verkligen fart på vår försäljning”, säger Anders Hansson.

Bokslutet för 2017 har precis skickats in till Bolagsverket och det talar sitt tydliga språk. Omsättningen nästan fördubblades till 42 miljoner kronor och för 2018 är prognosen att sälja för minst 80 miljoner kronor.

“Hittills i år har vi ökat omsättningen med över 100 procent. Förra året gjorde vi 2 miljoner i förlust men det var enligt plan då vi investerade mycket i uppbyggnaden av Fiske.se och Hund.se”, säger Anders Hansson.

Trots den kraftiga försäljningstillväxten räknar han med en fortsatt rejäl omsättningsökning de närmaste två åren.

“Nu har vi tagit alla stora investeringar i produkten och 2019 är målet att vi ska omsätta över 200 miljoner och göra vinst”, säger Anders Hansson.

I planen ligger också en notering på Stockholmsbörsens First North-lista i början av nästa år.

“Vi har en dialog med flera banker redan nu. Fokus nu ligger på att bredda sortimentet och öka lagret, det är nyckeln för att växa. Men då behöver vi få in mer rörelsekapital”, säger Anders Hansson som räknar med att bolaget gör en nyemission redan till sommaren för att skapa detta handlingsutrymmet.

“Från nu skulle vi bara kunna lata oss och ändå ha en stark tillväxt men vi vill ju bygga det här till något riktigt stort. Då krävs det mer kapital”, säger Anders Hansson.

Läs fler artiklar
LÄS MER