Sök

Mapillary i rekryteringsoffensiv – Sandy Errestad blir ny PR-ansvarig

MapillaryMINCMalmö

Sandy Errestad, PR- och kommunikationsansvarig på Mapillary. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det skånska bildanalysbolaget är äntligen redo att visa sig. Nu växlar man upp rejält och ska nästan fördubbla personalstyrkan.

Den som ska få Mapillary att synas bättre är Sandy Errestad som är ny PR- och kommunikationsansvarig. Närmast kommer hon från en liknande roll på startup-inkubatorn Minc i Malmö, och har tidigare jobbat med startup-jättar som Klarna, Transfer Wise och Twilio i London.

“Mapillary är ett av Europas mest spännande bolag. Frågan om kartdata och bildanalys kommer bli viktigare allteftersom tekniken fortsätter att utvecklas, och eftersom Mapillary har tagit täten i teknikutvecklingen ska vi givetvis äga frågan på en global nivå”, säger Sandy Errestad i ett pressmeddelande.

Mapillary grundades 2013 av Malmöentreprenören Jan Erik Solem. Bolaget har beskrivits som en utmanare till Google maps genom att samla in foton från användare världen över. Nyligen fylldes kassan på med 126 miljoner kronor där den största investeraren var BMW i Ventures - fordonsjättens riskkapitalbolag.

Intresset från BMW har sin förklaring i att tjänsten kan användas för att bygga simuleringsmiljöer för framtida självkörande bilar.

Under året planerar Mapillary att anställa runt 20 personer, främst utvecklare och bildanalytiker, men även folk inom PR och marknadsföring. Det innebär en ökning från 30 till 50 anställda.

“Vi har ju inte pratat så mycket utåt om vad vi gör, vårt fokus har hela tiden varit på att lösa problemet om att kartlägga världen och bygga en produkt som ökar förståelsen för kartdata. Det har funkat bra, men nu ska vi upp på nästa nivå och börja synas mer globalt. Sandy har lång erfarenhet av att jobba med snabbväxande bolag på global nivå, och det är precis det vi behöver”, säger Jan Erik Solem, vd och grundare.

Sandy Errestad kliver på sin nya tjänst den 1 juni.

Läs mer