Sök

Hur mycket drar MTG in på den heta e-sporten? Vi har svaret

SplayMTGesport

En spelare på Dreamhack, ett av MTG:s varumärken inom e-sport. Foto: Daniel Alsén / TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakit tittar närmare på mediejättens rapport.


Den som vill ha en talande ögonblicksbild över förändringarna på mediemarknaden kan med fördel blicka mot Ringvägen i Stockholm. Där har MTG sitt högkvarter.

I källaren finns stora tv-studios, kompletta med kameror och dekor. Alltid redo för att skapa tv.

I decennier var det just tv som var MTG:s kärnaffär – och kassako. TV3, TV6 och TV8 drog in pengarna på reklammarknaden, medan Viasats kanaler lockade den betalande publiken.

Allt det där är snart historia för MTG.

Bolaget ska delas i två, och då hamnar tv-verksamheten i ett nytt eget bolag. MTG ska istället bestå av de framtidsverksamheter som koncernen har investerat tungt i, samlade i affärsområdet MTGx.

Det handlar bland annat om e-sport, video på nätet och onlinespel. Så hur går dessa verksamheter egentligen?

Bolagets färska kvartalsrapport avslöjar att MTG:s e-sportverksamhet är en miljardaffär på årsbasis. Under det första kvartalet landade omsättningen för e-sporten på 290 miljoner kronor.

Totalt omsatte MTGx 952 miljoner kronor under kvartalet. Den största delen, 577 miljoner kronor, kommer från online gaming, vilket i sin tur härrör från spelstudion Innogames som MTG i flera omgångar köpt in sig i.

Resten, 87 miljoner kronor, kommer från digital video (Splay och Zoomin.TV)

Tillväxten i MTGx är enligt rapporten 226 procent, vilket förklaras av att MTG nu räknar in Innogames i sina siffror. Den organiska tillväxten var 27 procent.

MTGx redovisar ett rörelseresultat på minus 8 miljoner kronor, vilket påverkas av avskrivningar på 53 miljoner kronor.

Före avskrivningar var rörelseresultatet 45 miljoner kronor. Läs mer om MTG:s rapport här.

Läs mer