MTG har investerat tungt i spelstudios, e-sport och digitala videoaktörer som Splay. Det börjar nu att synas i försäljningssiffrorna. I rapporten för årets första kvartal framgår att den digitala försäljningen ökat med 88 procent. Nu utgör de digitala intäkterna 35 procent av MTG:s totala försäljning.
”Första kvartalet har varit hektiskt och spännande för MTG. Vi har levererat både försäljnings- och resultattillväxt samtidigt som vi förbereder oss för att ta det sista steget i vår omvandling genom att dela upp MTG i två separata börsnoterade bolag”, skriver koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann i rapporten.
Efter den misslyckade affären med TDC gick MTG nyligen ut med att bolaget ska delas i två.
Konkret innebär det MTG behåller verksamheterna inom nya snabbväxande områden som e-sport, onlinespel och digitalt videoinnehåll. Det avknoppade bolaget blir aktivt inom tv, digital kommunikation och innehållsproduktion, alltså MTG:s tidigare kärnaffär.
”Nu förbereder vi oss på att dela MTG i två för att påskynda utvecklingen och öka aktieägarvärdet. Vi har skapat två unika bolag som är ledande inom sina områden och väl positionerade för framtiden”, skriver koncernchefen Jørgen Madsen Lindeman i rapporten.
I reda siffror slår MTG analytikernas förväntningar på alla punkter.
• MTG:s resultat före skatt blev 206 miljoner kronor för det första kvartalet. Väntat var 193 miljoner kronor, enligt SME Direkt.
• Rörelseresultatet blev 220 miljoner. Väntat var 209 miljoner.
• Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster blev 237 miljoner kronor. Väntat var 209 miljoner.
• Försäljningen uppgick till 4.674 miljoner kronor (3.704). Här låg SME Direkts konsensusprognos på 4.502 miljoner kronor.