"Miljardappen” Njus floppade – missade målet med 90 procent

Breakit - "Miljardappen” Njus floppade – missade målet med 90 procent
Lennart Ekdal och Rickard Olsson. Foto: Henrik Montgomery/Noella Johansson/TT
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Njus ville ta in 12 miljoner kronor men landade på 800.000 på Fundedbyme.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Mediebranschen har i över ett decennium haft svårt att hitta rätt affärsmodell på nätet. Ska användarna betala? Ska man bara ha annonser? Vilken sorts annonser ska det vara?

Det svenska bolaget Njus har tagit sig an problemet från en annan vinkel.

Bland de som hoppat på tåget är TV4-profilen Lennart Ekdal och SVT-programledaren Rickard Olsson.

”Jag ser Njus som nyheternas Spotify, och framtiden helt enkelt”, säger Rickard Olsson i en video som bolaget lagt upp på Fundedbyme – en plattform för gräsrotsfinansiering.

Kortfattat går tjänsten ut på att samla nyheter från alla möjliga nyhetsmedier i en och samma app, lite som Schibsted-ägda Omni eller som Spotify gör för musik.

Genom Fundedbyme satsade bolaget på att få in 12 miljoner kronor från privata investerare. Någon succé blev det dock inte. När kampanjen avslutades torsdag landade finansieringsrundan på under 800.000 kronor. Det innebär alltså att man missade investeringsmålet med 90 procent.

I sin pitch mot de potentiella nya investerarna målade teamet bakom Njus upp en osedvanligt positiv bild av bolaget, rapporterar Dagens industri.

Bland annat skriver Njus företrädare att man satsar på att bolaget i framtiden ska värderas till över en miljard dollar – en värdering som de flesta entreprenörer bara kan drömma om. Ett första delmål är att bolagsvärdet ska bli tio gånger större bara under 2018. Det skulle innebära att bolaget innan årsskiftet värderas till över 750 miljoner kronor – en riktig raketvärdering för ett bolag som bara är två år gammalt.

”Vår plan ser ut så här:
2018: Tillväxtfasen i Sverige. 2019: Internationell expansion. 2020: Billion Dollar App”, skriver bolaget i sin affärsplan.

Då räknar man med en användartillväxt på 10–40 procent i månaden. Hur det ska gå till beskrivs dock inte.

Bolagets grundare Rolf Bäck står fast vid den tillsynes överambitiösa planen i en intervju med DI:

”Jag tror själv på att vi har den potentialen, eftersom till exempel Flipboard egentligen bara är en nyhetssajt med engelskt innehåll som någon annan har skapat. Vi har redan fler intäktskanaler så chansen finns att vi ligger i den klassen om något år”, säger han till tidningen.

Läs fler artiklar
LÄS MER