Sök

Odd Molly kämpar i digital motvind – klädbolaget vinstvarnar

Anna Attemark, (avgående) vd för Odd Molly. Foto: Pressbilder.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Den föränderliga branschen och kraven på omställning påverkar Odd Molly som börjar året svagt.


Odd Molly vinstvarnade på torsdagskvällen. Bolaget kämpar för att anpassa sig till en bransch som är i omvälvning, och där e-handeln ökar. Det har lett till en svag start på året och ett lägre resultat än föregående år.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Odd Mollys totala nettoomsättning under det första kvartalet 2018 minskade med cirka 16 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet väntas uppgå till cirka -6,7 miljoner kronor jämfört med ett rörelseresultat på 7,5 miljoner motsvarande period 2017.

Bolaget var snabb med att anpassa verksamheten och under 2017 uppgick bolagets försäljning i digitala kanaler till cirka 40 procent. Motsvarande siffra för 2018 fortsatte öka. 

Webbhandeln visade en fortsatt tillväxt under första kvartalet samtidigt som den fysiska handeln minskade och förväntas ha en begränsad utveckling framöver.

Nyligen tappade Odd Molly sin vd Anna Attemark som får ett toppjobb hos H&M. Hon blir klädjättens chef för New Business, den enhet inom H&M-gruppen som ansvarar för bolagets övriga varumärken. Hon har ett par månader kvar på sin uppsägningstid, därefter kommer Jennie Högstedt Björk, idag vice vd och sortimentschef, att ta över posten.

Siffrorna är preliminära och kommer fastställas i delårsrapporten för januari-mars 2018 som offentliggörs den 4 maj.

 

Läs mer