Sök

Ledarskap: Därför passar produktiva sällan som chefer

How to ledarskap

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Många som är grymt effektiva och bra på sitt jobb passar inte alls som chefer. Här är anledningen och de sex beteenden som utmärker ett riktigt bra ledarskap.

Många av oss har varit på en arbetsplats där den kollegan som är grymt effektiv och bra på sitt jobb lyfts upp till chef eller teamledare. En del av de här stjärnorna lyckas minst lika bra i sin nya roll och har ett bra ledarskap – men ganska många gör det inte.

I en artikel i Business Harvard Review går Jack Zenger och Joseph Folkman, ledarskapsexperter och författare, igenom anledningarna till varför vissa lyckas i sitt ledarskap, och andra inte. 

Effektiva människor presterar nämligen i toppnivå på individuell nivå. De sätter bland annat långsiktiga mål, är tekniskt kunniga, resultatdrivna och briljanta problemlösare. Alltså ultimata chefer? Nja. Inte enligt Zengers och Folkmans studier. 

En bra chef har nämligen sitt största fokus på andra. De har identifierat sex olika sätt eller beteenden, som utmärker en bra chef.

6 beteenden som utmärker ett gott ledarskap

1. Öppen för feedback och personlig förändring

Det är viktigt att nya ledare vågar be om, och agera på, feedback från andra. De eftersträvar ständigt att vara mer självmedvetna.

2. Blir glad av att se andra utvecklas

Alla chefer måste tycka om att hjälpa andra framåt. Medan enskilda medarbetare kan fokusera på sin egen utveckling så ser bra chefer en stolthet i att lyfta andra. De vet hur man ger konstruktiv kritik och feedback.

3. Förstår att saker tar tid

En person som eftersträvar produktivitet i första hand har ofta klurat ut en process som funkar, och strävar efter att göra den processen så effektiv som möjligt. Skickliga ledare är dock öppna för olika vägar och förstår att innovation och kreativitet kräver tid.

4. Stjärnor på kommunikation

En av de viktigaste egenskaperna för en ledare är förmågan att presentera sina idéer för andra på ett intressant och engagerande sätt.

5. Är bra på att känna av människor

Emotionell intelligens är den ledaregenskap som många anser vara den enskilt viktigaste. Även om högpresterande personer inte är ensamvargar så behöver de inte vara briljanta människokännare. Många är det inte.

6. Stötta organisatoriska förändringar

Medan produktiva och effektiva personer kan vara relativt självcentrerade måste ledare och chefer sätta organisationen framför sig själva.

***

Zenger och Folkman har i en studie identifierat vilka egenskaper som utgör en högpresterande person. 23 procent av ledarna som ligger i topp när det kommer till produktivitet och effektivitet, placerar sig under toppnivån när det handlar om dessa sex ledaregenskaper.

Summan av kardemumman enligt expertduon: Nästan var fjärde person som lyfts upp till chef eller teamledare kanske egentligen inte är de bäst lämpade. Det kan vara värt att tänka på när du behöver rekrytera en mellan- eller avdelningschef till din startup.

Ett sista tips från experterna är att tidigt identifiera personer med chefspotential. Träna upp dem i god tid innan de befordras – när de väl sitter på sin stol är det oftast försent. 

Läs också: De här 4 egenskaperna ska en vd ha enligt forskningen

Läs mer