Sök

Sålde sin startup till tyska Burda – nu tar svenskarna över en hel kontinent

Lifestyle AsiaBurda

Christopher Lindvall och Richard Nilsson ska ta över hela Asien. Foto: Press samt Istockphoto.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Lifestyle Asia-grundarna ska ansvara för mediehuset Burdas digitala satsning i Asien.

På vinst och förlust åkte Christopher Lindvall och Richard Nilsson tillsammans med sin medgrundare Sebastian Svensson till Hongkong. Planen var att starta Asiens första digitala livsstilsmagasin. Året var 2006 när trion startade sin tidning, som senare expanderade till bland annat Thailand och Malaysia.

För två år sen sålde de tre sitt bolag till Burda – en tysk mediekoncern med 15.000 anställda världen över och en global omsättning på över 20 miljarder kronor.

Sebastian Svensson valde ett år senare att hoppa av för att sälja svenska hörlurar i Sydostasien istället. De två andra grundarna valde att stanna kvar på bolaget de hade byggt upp under de nya ägarna.

“Efter överlämningsperioden var de väldigt nöjda med vårt jobb och frågade vad vi skulle göra vidare. Vi hade inte riktigt bestämt oss så de sade bara ‘kom upp med en plan så lyssnar vi’”, berättar Christopher Lindvall.

Sagt och gjort. Under tre månader satt den kvarvarande duon och snickrade fram en total omläggning av Burdas digitala strategi i Asien. Planen gick i väldigt korta drag på att göra samma resa som de gjort med Lifestyle Asia med alla Burdas titlar i regionen.

“De är enormt starka på print men är fortfarande ganska unga digitalt i Asien”, säger Christopher Lindvall.

Nu antar han och Richard Nilsson utmaningen de skapade för sig själva med rejäl backning från Burda. Bara under de kommande två månaderna räknar de med att rekrytera närmare 40 personer fördelade på två nya digitala team. Christopher Lindvall blir ansvarig för Thailand och Hongkong medan Richard Nilsson tar hand om Singapore och Malaysia. Samtidigt får de två var sin plats i Burdas asiatiska styrelse.

En av delarna i den nya strategin är att hjälpa de digitala magasinen i portföljen att agera mer som influencers och samarbeta närmare med annonsörerna direkt på sina egna sociala medier-konton och dessutom bygga upp ett nätverk av så kallade microinfluencers – det vill säga influencers med några få tusen eller tiotusentals följare globalt.

“Vi vill bredda oss och erbjuda ett 360-graders förhållningssätt. Det kan handla om allt möjligt i sociala medier, video, bilder eller vanligt redaktionellt innehåll”, säger Christopher Lindvall, som ändå är lite hemlighetsfull kring hur det ska gå till rent konkret.

Vidare planerar duon att totalrenovera hela Burdas digitala portfölj och har dessutom några möjliga nyförvärv i kikaren för att utveckla området.

Hur stor satsningen är i kronor och ören vill inte Christopher Lindvall säga rakt ut men klart är att det i ett första skede krävs en investering på ungefär 30 miljoner kronor.

Läs mer