Enligt Financial Times planerar den Google-ägda videoplattformen Youtube att öppna upp för utomstående analysverktyg för att öka transparensen mot annonsörerna.
Bakom förändringen ligger press från storannonsörer som Unilever och Kellogg's, som har uttryckt oro för att deras annonser inte syns för Youtube-tittarna. Bland annat oroas de av att tittarna scrollar bort från Youtube-klippet medan reklamen spelas eller att webbläsaren minimeras under reklamen.
Att inte kunna verifiera hur stor andel av tittarna som faktiskt ser reklamen med hjälp av en tredjepart uppges redan ha fått Kellogg's att överge Youtube som annonskanal.
Men nu kan det alltså bli ändring på det. Enligt FT:s uppgifter planerar videoplattformen att öppna upp för utomstående reklamanalysbolag vid slutet av året.
Google kommenterar uppgifterna med att de är ”dedikerade att möta våra kunders mätbehov” och ”tar till oss av våra kunders feedback när vi tar fram nya lösningar.”
I dagsläget bedöms en annons vara synlig när åtminstone hälften av alla pixlar är synliga under två sekunder i följd. Normerna är fastställda av Media Rating Council och Interactive Advertising Bureau.