Sök

Havremjölken går hem hos amerikanerna – Oatly ska öka produktionen

Oatly

Foto: Fredrik Nilsson, Oatly AB

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Svenska Oatly ska lägga in en högre växel för att möta efterfrågan på havremjölk.

Havremjölk är populärt hos amerikanska kaffeförsäljare och allt fler konsumenter väljer veganska alternativ istället för kaffe innehållandes mejeriprodukter. Det rapporterar Bloomberg News.

Det har blivit så populärt att bara under den senaste månaden har kaféer gått tomma på havremjölk i dagar och i vissa fall till och med veckor.

För att möta efterfrågan ska svenska Oatly arbeta tillsammans med tillverkningspartners för att öka produktionen med 50 procent från och med denna sommar.

Oatly kom in på den amerikanska marknaden genom Chicago-baserade Intelligentsia som har elva amerikanska kaféer. Nu erbjuds Oatly på över 1000 olika kaféer runt om i landet.

Enligt Intelligentsias vd är 13 procent av deras kaffedrycker nu med havremjölk, för vilka kunderna betalar en premie på 50 procent jämfört med om de innehållit vanlig mjölk.

Växtbaserade drycker har i många år tagit marknadsandelar från mejerier, och trenden visar inte tecken på att sakta ner. Enligt data från researchfirman Euromonitor väntas försäljningen av traditionell mjölk att minska med 1,2 procent i år, medan veganska alternativ väntas öka med tre procent försäljningsmässigt.

Det var redan 2002 som Industrifonden, investerare inom tech och life science, köpte in sig i det lilla bolaget Oatly med rötter från Lunds universitet. Under 2016 sålde man delar av sitt innehav. 

Oatly omsatte 476 miljoner kronor under 2016 och visade ett resultat på minus 4 miljoner kronor. 

Läs mer