Sök

Tobii ska förändra hur vi ser på e-sport – deras ögonteknik ska höja publikupplevelsen

TobiispelbranschenGaming

Martin Lindgren, produktchef för Tobii gaming. Foto: Press / Istockphoto

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Är satsningarna inom e-sport det som ska få Tobii att nå lönsamhet?

Tech-bolaget Tobii har inte lyckats möta aktieägarnas förväntningar de senaste åren. Företaget – som utvecklar en eyetrackingteknik som används både inom forskning och för konsumentprodukter – har sett aktievärdet falla från toppen på 81 kronor per aktie i oktober 2016 ned till nuvarande nivåer strax över 30 kronor. Dessutom missade man det satta målet att nå lönsamhet 2018. Nu är det istället år 2020 som det ögonspårande företaget ska förvandla röda siffror till svarta.

Tobii tech, den nyaste delen av företaget, som bland annat driver företagets satsningar inom dataspel och e-sport, är en av orsakerna till att bolaget fortfarande går med förlust.

Vi ringde upp Martin Lindgren, produktchef på Tobii Gaming, för att höra hur det egentligen går på spelfronten.

"Just gaming är en avdelning som växer mycket och snabbt för oss. När vi för några år sedan började få med de stora bolagen som Dell och Ubisoft, blev det enklare för fler företag att hoppa på och jobba med vår teknik", säger han.

Det kanske inte är uppenbart vad tekniken för att spåra ögonrörelser – så som var på skärmen du kollar – kan bidra med till e-sporten.

Martin Lindgren förklarar att de arbetar på flera fronter och att tekniken är tänkt att kunna användas av åskådare och vanliga gamers som vill förbättra sitt spelande.

Han tar e-sportturneringen Eleague som exempel.

“Man hade ett segment med klipp från matcherna, där publiken fick se hur proffsen använder sina ögon. Det fick ett enormt bra mottagande. Vi testade också tekniken i en stor major-turnering i Counter-strike i januari. Efter den turneringen blev det en explosion av intresse för eyetracking inom e-sporten”

Än så länge har tekniken bara använts för att göra repriser och segment ur matcher mer lättförståeliga för publiken. Men snart ska man även kunna aktivera funktionen i livesändningar. Det är lite som “hawk eye”-tekniken i tennis, ett verktyg som ska hjälpa publiken att bättre förstå vad som händer i matchen.

Tobii arbetar också med olika aktörer för att deras teknik ska användas för att träna professionella spelare. Redan i år ska de ha produkter ute på marknaden för de som vill förbättra sina färdigheter i olika spel.

“Vi jobbar med olika analysföretag som riktar sig mot både proffs och amatörer. För amatörer kommer vi att gå ut med produkter där man ska kunna träna sig själv att bli bättre innan sommaren. Produkterna riktade mot proffs kommer vi att lansera någon gång under året”, säger Martin Lindgren.

Varför är den här tekniken användbar för spelare?

“Det blir allt mer press på de professionella spelarna att leverera i sina organisationer. Tidigare har man tränat genom att bara spela mer. Nu ser vi en trend att allt går mer mot fokuserade övningar.

“Där tittar man på teknik för dels analys av ögonrörelser, men också för tränare att analysera varför det gick som det gick i en match. Exempelvis hur  det kommer sig att ingen såg just den motståndaren.”

Läs mer