Sök

Annonssamarbete med postnord

Digitala lås blir nyckeln för e-handeln

Kenneth Verlage är affärsutvecklingschef på PostNord, och en förespråkare för digitala lås. Foto: Samuel Unéus/PostNord

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Glöm drönare, virtual reality eller underjordiska tåg. Det som kommer att lyfta e-handeln till nästa nivå är det digitala låset.

I PostNords senaste utgåva av E-barometern anger svenska konsumenter tre starka skäl till att handla på nätet istället för i en fysisk butik – större utbud, lägre pris och bekvämlighet. 29 procent tycker att den enskilt viktigaste fördelen med e-handel är att man kan shoppa när det passar en själv.

”Leveransupplevelsen blir en väldigt viktig del av bekvämligheten. Bekvämt är inte att behöva passa en tid, bekvämt är inte att vara hemma mitt på dagen när man är på jobbet. Bekvämt är att komma hem och de paket man väntat på är där, säger Kenneth Verlage”, affärsutvecklingschef på PostNord, och en av de ivriga förespråkarna för digitala lås.

Inom bara några år kommer alla lås att vara digitala, allt från låset på bilen till det på ytterdörren där hemma. Det kommer att öppna upp för e-handeln på ett helt nytt sätt.

PostNord har sedan en tid drivit flera olika pilotprojekt där de har använt digitala lås. Samarbetet med Volvos In-car Delivery – där PostNord levererar paket till bakluckan – blev en världsnyhet.

”Vi fick en internationell uppmärksamhet om var mycket större än storleken på testet som vi gjorde. Det har visat att det finns ett enormt intresse för det här. Det har också visat att vi på PostNord kan skapa innovation i världsklass. Något som även var viktigt för mitt team, att känna att vi kan jobba på den nivån”, säger Kenneth Verlage.

Ladda ner E-barometern Årsrapport 2017 här

En nackdel med Volvo-samarbetet är, naturligtvis, att alla nordbor inte har en Volvo. Men alla har en ytterdörr. Därför provade PostNord, tillsammans med ICA och låsföretaget Glue, även In-fridge Delivery, vilket är precis som det låter: Dina matvaror levereras direkt in till kylskåpet. Det innebar många lärdomar.

”Det är mycket krav som ställs på oss om vi ska gå in i folks lägenheter och leverera i kylen. Allt från att det ska finnas plats i kylen till att vi måste ta av oss skorna… Piloten med In-fridge följde vi upp med en paketpilot, där vi levererade paket innanför dörren. Det var mycket enklare”, säger han.

Paketleverans innanför dörr testades därefter även i större skala, och efter utvärderingen är det nu klart att det blir den första stora lanseringen. Det finns dock en hel del nya rutiner att lära sig först.

”Digitala lås ställer nya krav på oss. Vi ställs inför hundar som kan rymma när vi öppnar dörren. Vi ställs inför larm som kan gå på, vi ställs inför människor som kan vara hemma fast de inte öppnar dörren. Det finns en helt ny värld av saker vi måste tänka på när vi ska leverera på det här sättet.”

När kan detta vara igång på bred skala?

”Om ett par år tror vi att det finns tillräckligt med digitala lås på marknaden. Om det bara hade varit upp till oss hade vi varit redo att köra under 2018”.

Läs mer: Få paketet levererat innanför dörren

Så här fungerar det:

  • Chauffören som levererar paketet får en tillfällig kod och när den är förbrukad kan den inte användas igen. Mottagaren får ett sms med leveransbekräftelse och besked om att dörren är låst.
  • Bor man i villa kommer man kunna ha en låda i trädgården där man i första hand kommer ta emot sina paket. I andra hand så kommer chauffören låsa upp ytterdörren om de kommer med stora saker som till exempel en tvättmaskin eller en soffa.
  • I flerbostadshus kommer det finnas ett digitalt dörrlås nere i entrén och sen digitala boxar på entréplan där chauffören kan stoppa in paket. Men även lägenhetsdörrarna kommer att vara digitala, så en soffa kan levereras ända till vardagsrummet.  


Vilken är den viktigaste orsaken till att du handlar på nätet i stället för i butik?

  1. 1. Man kan shoppa när det passar en själv (29%)
  2. 2. Såg att varan var billigare på internet (28%)
  3. 3. Varan fanns inte i butiker i närheten (27%)
  4. 4. Det är enklare/bekvämare (21%)
  5. 5. Ville ha varan levererad hem (5%)

Källa: PostNords E-barometer Årsrapport 2017

Detta är en sponsrad artikel från PostNord – läs mer om deras vinnande logistik härSponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer