E-handeln fortsätter pressa butikerna – skohandeln brant ner

Breakit - E-handeln fortsätter pressa butikerna – skohandeln brant ner
Brant fall för skohandeln. Foto: TT
Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

E-handeln ökar mycket i procent – men lite i kronor.

Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Klädhandelns försäljning sjönk med 4,5 procent i mars, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln sjönk med 19,6 procent.

Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.

Under hela perioden januari till mars sjönk klädhandelns försäljning med 5,7 procent, medan skohandeln steg 12,2 procent.

Mars var första månaden som Stilindex även inkluderar e-handelsförsäljningen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. Den sammanräknade utvecklingen för 2018 visar därför försäljningen i fysiska butiker och på nätet.

Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, säger i en kommentar att man kan se att e-handeln ökar mycket i procent men ganska lite i kronor. 

"Och även om e-handeln bättrade på försäljningsutfallet i mars något blev det en kylig start på vårförsäljningen, inte minst för skohandelns del".

Michael Sandström ser fyra faktorer som är av väsentlig betydelse för det dystra utfallet. Färre försäljningsdagar på grund av att påsken inföll i mars samt att påsken i sig inte är en helg för konsumtion av sällanköpsvaror, utan är vigd åt mat och dryck.

Vädret är naturligtvis en mycket stark bidragande orsak till utfallet, inte minst för skohandeln som är ännu mer väderberoende än klädhandeln. Slutligen en relativt stark jämförelsemånad med en ökning på nästan en procent för kläder och över tre procent för skor i mars förra året.

"Utfallet är en dyster läsning för modeföretagen. Med detta sagt törs jag dock sticka ut hakan och påstå att april kommer att visa positiva siffror med en försäljningsdag mer, svaga jämförelsesiffror från 2017 och ett vårväder som åtminstone för stunden värmer modebutikerna. Kort sagt, allt som gjorde mars till en trist historia kan göra april till en solskenshistoria", avslutar Mikael Sandström

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel