Se upp H&M – nu storsatsar Amazon på nya egna varumärken

Breakit - Se upp H&M – nu storsatsar Amazon på nya egna varumärken
Karl-Johan Persson är vd för pressade H&M. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT samt AP.
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Amazon lanserar egna märken på löpande band. Det kan vara dåliga nyheter för de svenska klädjättarna.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Ryket om Amazons kommande Sverige-lansering är fortfarande hett. Kanske blir det i år, eller nästa. Experterna är dock eniga om att e-handelsvargen kommer. Frågan är bara när. 

Amazon som försäljningsplattform erbjuder både möjligheter och potentiella hot. Ett område att hålla koll på är Amazons egna varumärken, som givetvis konkurrerar direkt med andra spelare. 

Nu visar det sig att Amazon har inlett en storoffensiv, med massor av nya egna varumärken inom kläder, skor och smycken. Det är något som i framtiden kan pressa de redan ansträngda svenska klädjättarna, med H&M i spetsen, ytterligare.

Sedan inledningen av 2017 har Amazon släppt åtminstone 60 egna produkter under egna varumärken, och man säljer nu 70 stycken egna produkter. Det rapporterar Recode som tagit del av en analys från researchfirman L2.

Enligt L2 är det främst inom segmenten kläder, skor och smycken som man släppt egna produkter. Vad gäller kläder har man varumärket Lark & Ro samt barnkläder under Scout & Ro. Nyligen har man dock lagt till varumärken för denim-kläder såsom Hale och Cable Stitch.

Av listan över varumärken fördelat över segment framgår det även att man har egna varumärken för matvaror såsom Happy Belly och Wickedly Prime, samt inom hem och hushåll.

En talesperson för Amazon uppger för Recode att de tar samma ansats med egna varumärken som bolaget gör med allt annat, nämligen att utgå från kunden och arbeta bakåt.

Amazon lanserade sitt första egna varumärke år 2009, men man tog ett fyra år uppehåll innan man lanserade något nytt. År 2014 tog Amazon fram ett blöjmärke som blev medialt förlöjligat till följd av ett designmisstag, varför bolaget valde att dra tillbaka blöjmärket två månader efter lansering.

Recode skriver att satsningarna på egna varumärken kan bli lyckade eller disruptiva som man uttrycker det då Amazon kan analysera massor av data om konkurrerande varumärken som säljs via Amazon-hemsidan. M

an äger dessutom den största digitala distributionskanalen i USA samt Whole Foods vilket uppges vara två potentiella framgångsfaktorer.

 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel