Så går det för Stillfront

Breakit - Så går det för Stillfront
Jörgen Larsson, vd på Stillfront. Foto: Press
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Ökar antalet spelare kraftigt.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Stillfront rapporterar sin spelarvolym för det första kvartalet 2018 avseende antalet unika spelare av onlinespelet på månatlig basis (MAU) och daglig basis (DAU). Det framgår av ett pressmeddelande.

Antalet spelare på månatlig basis steg med 43 procent till 4,89 miljoner (3,43) och på daglig basis var ökningen 20 procent till 1,12 miljoner (0,93), jämfört med samma kvartal i fjol.
Jämfört med fjärde kvartalet 2017 minskade däremot spelandet på månatlig basis med 3 procent medan spelandet på daglig basis ökade med 6 procent.

Tre spel lanserades och var featured under fjärde kvartalet 2017. Detta bidrog till ett starkt inflöde av nya spelare som stärkte DAU och MAU under fjärde kvartalet 2017. Under första kvartalet 2018 har dessa spel lämnat lanseringsfasen och de mest engagerade spelarna stannar länge som aktiva och betalande användare. Detta framgår av en ökande stickiness, vilket bolaget mäter som DAU/MAU-ratio. "Nästintill oförändrad MAU och växande DAU jämfört med fjärde kvartalet 2017 bör anses som starka siffror i denna kontext", skriver Stillfront.

Goodgame Studios lanserade Empire: Millennium Wars på iOS och Android under de sista dagarna av kvartalet. Eftersom lanseringen låg så sent i kvartalet, hade den ingen materiell inverkan på genomsnittlig DAU och MAU under första kvartalet 2018. Statistiken gäller de intäktsmässigt 22 största onlinespelen. Siffrorna för Goodgame Studios som förvärvades i januari 2018 har inkluderats historiskt för att förbättra jämförbarheten.

"Detta är det andra kvartalet i rad där mer än en miljon människor spelar våra spel varje dag i snitt. Under förra kvartalet, hade Stillfront Group tre framgångsrika lanseringar med War and Peace, Nida Harb 3 och Big Farm: Mobile Harvest. Dessa spel gick in i "refine"- och "grow"-faser under detta kvartal, vilket kan ses på ökande stickiness (DAU/MAU-ratio). Jag är mycket nöjd med monetiseringen på dessa titlar, och ser fram mot vidare tillväxt från nyligen släppta och kommande titlar", säger Jörgen Larsson, vd i Stillfront Group.

Nyfiken på mer om affärerna kring spel och tech? Spana in vårt nya event Game tech här! 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel