Qliro-gruppens vd om varslen och skrotade Tysklands-satsningen

Breakit - Qliro-gruppens vd om varslen och skrotade Tysklands-satsningen
Paul Fischbein, Qliro-gruppens vd.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Nu kommenterar Paul Fischbein, vd för e-handelskoncernen Qliro, för första gången varslen på Gymgrossistens huvudkontor.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Sedan 2008 ägs tränings- och kosttillskottsajten Gymgrossisten av e-handelskonglomeratet Qliro (tidigare Cdon) och har varit koncernens verkliga vinstmaskin.

Men i slutet av augusti kunde vi berätta att 20 av 70 anställda på Gymgrossistens huvudkontor i Stockholm varslas.

“Det är klart att det alltid är tråkigt när man måste berätta för folk att de måste sluta,” säger Paul Fischbein, vd för Qliro-gruppen, när vi träffar honom under Stockholm Tech Fest.

Målet har varit att tränings- och kosttillskottsajten ska ta klivet ut ur Norden. I december 2011 lanserades en tysk systerbutik i Tyskland under namnet Bodystore.de.

Det var här problemen började komma. En konkurrent med ett namn som påminde om Bodystore fanns redan på den tyska marknaden. Bolaget drogs in i en varumärkestvist och tvingades att byta namn till Gymsector.

Nu har bolaget alltså beslutat sig för att skrota Europa-satsningen och backa hem till Norden igen.

Under andra kvartalet växte Gymgrossisten bara med 5 procent jämfört med samma period förra året. Spolar man tillbaka bandet till 2014 så låg tillväxttakten på 30 procent (jämfört med 2013).

“Det handlar om att anpassa sig efter en ny strategi. Vi har bara doppat tårna i Tyskland och inte investerat med full kraft. Efter ett till två år kände vi att vi backar hem till Norden igen. Då måste vi också anpassa organisationen efter det,” säger Paul Fischbein.

Men är det inte ett nederlag att ni inte lyckats växa utanför Norden?

“Vi ville absolut se mer, vi är inte nöjda med den här tillväxten och tror att vi kan tjäna mer pengar på Gymgrossisten. Vi har varit besvikna med första halvåret och det är därför vi vidtar åtgärder. Samtidigt så var det inte oväntat att tillväxten skulle avta, i flera kvartal har vi växt med 30 procent och någonstans är det rimligt att anta att det kommer avta, inget växer ju till himlen för evigt."

Läs fler artiklar
LÄS MER