Ubers Nordenchef ger tummen upp till regeringens granskning

Breakit - Ubers Nordenchef ger tummen upp till regeringens granskning

F.V. Kees Koolen, EQT och Jo Bertram, Uberchef i Norden, Storbrittanien och Irland.

Jonas de Lange

Reporter

"Vi är glada för möjligheten att reglerna kan ändras och vill gärna vara med i diskussionerna kring det", säger Nordenchefen Jo Bertram.

I veckan som gick gick infrastrukturminister Anna Johansson (S) ut i en debattartikel på SvD Brännpunkt där hon meddelade att regeringen inleder en utredning för skärpt regelverk i taxibranschen. Hon pekade inte ut logistikföretaget Uber med namn men utredningen uppfattas allmänt som en reaktion på bolaget från taxibranschen.

”Vi tillsätter en utredning för att säkerställa en taxibransch som vilar på justa konkurrensvillkor, som följer skattelagstiftning och som följer arbetslivslagar,” kommenterade Anna Johansson till SvD Näringsliv.

Ubers Nordenchef Jo Bertram välkomnar kanske en smula överraskande initiativet.

“Vi stödjer alla regeländringar som ökar tryggheten och valfriheten för kunderna. De nuvarande reglerna skrevs innan man fick smartphones och Google Maps så vi är glada för möjligheten att reglerna kan ändras och vill gärna vara med i diskussionerna kring detta”, säger hon.

Nästan vart än Uber etablerat sig runt om i världen så har reaktionerna varit starka.

“Vi rör upp en bransch där det inte har hänt speciellt mycket på väldigt länge och det är en bransch med starka politiska kopplingar också så vi är inte förvånade över motståndet”, säger Jo Bertram.

Störst motstånd har de kanske mött i Paris där taxichaufförer brände Uberchaufförers bilar. I Sverige har de dock inte motståndet varit lika kraftigt.

“Det är lite skillnad på just Paris och Stockholm tror jag, de flesta av våra chaufförer för Uber Black och Uber X här i Sverige kör taxi sedan tidigare och kör extra med Uber”, säger hon.

Tidigare idag rapporterade vi om stämningen mot Uber i hemstaten Kalifornien där chaufförerna vill att bolaget ska ge dem ordentliga anställningskontrakt istället för att de ska jobba som inhyrda frilansare. Hur det kommer att påverka Sverige vill dock inte Jo Bertram kommentera men berättade lite om arbetssituationen för Ubers förare.

“Förarna kan sluta använda tjänsten när de vill. De kör precis hur mycket de vill och kan testa tjänsten en kortare tid”, säger hon.

Man kan också undra om det betyder att Uber också kan säga upp samarbetet med en chaufför utan varsel överhuvud taget. Vidare berättar Jo Bertram om rankingsystemet för Uber. Om chaufförerna får för låga betyg av sina kunder avslutar Uber samarbetet tvärt.

“Det är lite olika från land till land vilket snittbetyg vi förväntar av våra chaufförer men för att säkra en bra resa för kunderna är vi måna om att chaufförerna ska få stabilt höga betyg,” säger hon.

Läs fler artiklar
LÄS MER