Sök

Matkassebolaget Hello Fresh går om konkurrenten Blue Apron i USA

e-handel

Svenska entreprenören Jessica Nilsson, numera Schultz, var en av medgrundarna till Hello Fresh men hon lämnade bolaget 2015.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Tyska Hello Fresh är nu det största matkasseföretaget i USA efter att ha gått om Blue Apron.

Uppgifterna är hämtade från Earnest Research och visar att HelloFresh i februari hade cirka 33 procent av marknaden i USA. Det går att jämföra med förra årets februariandel på 24 procent, rapporterar Recode.

I kombination med förvärvade Green Chef, en affär som tillkännagavs i förra veckan, uppgår andelen till 36 procent.

Blue Aprons motsvarande siffra är på 35 procent efter att ha uppgått till 47 procent i februari 2017.

Enligt uppgift skulle Hello Fresh tack vare sina vunna marknadsandelar gått om Blue Apron i närtid även utan uppköpet av Green Chef.

Hello Fresh drog igång 2011 med den svenska entreprenören Jessica Nilsson, numera Schultz, som en av medgrundarna. Hon lämnade bolaget 2015 och är numera investarare på svenska riskkapitalbolaget Northzone.

I januari rapporterade bolaget att de levererat 39,5 miljoner måltider till mer än 1,45 miljoner kunder under det fjärde kvartalet.

Läs mer