Så gick det för H&M under första kvartalet

Breakit - Så gick det för H&M under första kvartalet
H&M-chefen Karl-Johan Persson. Foto: Marc Femenia / TT.
Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Rörelseresultat hamnar i linje med analytikernas förväntningar – men lagersiffrorna avskräcker.

Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

På tisdagsmorgonen släppte H&M sin kvartalsrapport.

Rörelseresultatet för det första kvartalet landade på 1.2 miljarder kronor. Det var något lägre än analytikernas förväntningar på 1,3 miljarder kronor. Motsvarande siffra för samma tidpunkt förra året var 3,2 miljarder kronor. 

"Mars har varit en tuff månad för detaljhandeln där bland annat den kalla väderleken fördröjt starten av vårsäsongen", sade H&M:s vd Karl-Johan Persson vid en telefonkonferens på tisdagsförmiddagen. 

Aktien tappar 5 procent i inledningen. 

Klädjättens varulager ökade med 7 procent jämfört med samma tidpunkt förra året, och uppgick till 35 miljarder kronor i slutet av februari. Det är en negativ siffra för H&M, och en indikator på att försäljningen går trögt, trots att H&M lockat med stora reor och satsat på nya outlet-butiker.

Dagens industris analytiker Anders Hägerstrands dom är hård:

“Det är en katastrofsiffra”, säger han i Di TV.

Vd Karl-Johan Persson tonar ner siffran och menade att de "en bra plan" för hur de ska hantera det stora lagret.

En majoritet av lagret bestod i slutet av kvartalet av det nya vårsortimentet. Bara en "marginell" del ska vara varor som är äldre än tolv månader, enligt H&M:s ir-chef Nils Vinge.

Trots det flaggar H&M i rapporten för att bolaget kommer att behöva rea ut varor även framöver:

“Varulagerökningen förklaras av expansionen men också av den svaga  försäljningsutvecklingen under kvartalet. Detta innebär att nivån på det utgående varulagret per den 28 februari 2018 är högre än planerat vilket kommer att leda till ökade prisnedsättningar under andra kvartalet 2018 jämfört med motsvarande kvartal föregående år”, skriver bolaget.

H&M:s försäljning i kvartalet uppgick till 46,2 miljarder kronor, att jämföra med analytikernas förväntningar som var 47,3 miljarder kronor, enligt SME Direkt.

Bruttomarginalen blev 49,9 procent, jämfört med förväntade 49,8 procent.

”Modebranschens snabba förändring fortsätter. Som tidigare kommunicerats har starten på året varit tuff. 2018 är ett omställningsår för H&M-gruppen då vi accelererar vårt förändringsarbete för att kunna ta tillvara på de möjligheter som den snabba digitaliseringen skapar", säger Karl-Johan Persson i en kommentar. 

Klädjättens finanschef Jyrki Tervonen sa på tisdagsmorgonen att H&M kommer att färdigställa högautomatiserade lager under 2018 som innebär att 90 procent av kunderna i Europa kommer kunna få sina leveranser dagen efter beställning.

H&M har under året aviserat att de kommer dra igång flera nya digitala projekt. Bland annat Afound som ska fungera som en slags digital outlet.

I mitten på mars lanserades både H&M och H&M Home på Tmall i Kina. Enligt bolaget har satsningen överträffat deras förväntningar.

Trots de ganska bistra siffrorna i rapporten står vd Karl-Johan Persson fast vid att 2018 kommer innebära en resultatförbättring i jämförelse med året innan.  

"Vi bedömer fortfarande att försäljningen för online och new business ska växa med över 25 procent under året och att H&M-gruppen når ett något bättre resultat för helåret 2018 jämfört med föregående år," skriver vd:n i rapporten.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel