Sök

Analystjänsten: Över hälften av H&M:s Twitter-följare är falska

SpotifyH&MRobotar

Karl-Johan Persson har över 4 miljoner fejkföljare, enligt tjänsten Twitter audit. Foto: Janerik Henriksson/Vilhelm Stokstad/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Robotföljarna öser in på svenska storföretags Twitter-konton.

Att en stor del av användarna på sociala medier är fejkade är i sig inget nytt. Bara för ett par månader sedan presenterade New York times ett stort avslöjande om hur bland annat en av Twitters styrelseledamöter hade köpt tiotusentals följare på plattformen.

Nu har papperstidningen Dagens industri, genom tjänsten Twitter Audit, kartlagt hur det ser ut på flera svenska storbolag.

Den största robotmagneten i DI:s sammanställning är H&M. Hela 55 procent av klädjättens följarbas bedöms som falska av Twitter audit. Det innebär att över 4 miljoner botar följer det svenska bolaget.

Att H&M själv köpt följare på sociala medier går inte att konstatera utifrån datan. Den som själv har ett konto på plattformen vet att även helt vanliga användare lockar till sig robotföljare på löpande band.

Näst störst andel robotar i sammanställningen har Spotify, med 40 procent.

Twitter audits metod är att analysera ett urval på 5000 av bolagens twitterkonton och räknar ut vilka som är robotar och vilka som inte är det.

Genom att granska antalet inlägg, när senaste inlägget skrevs och hur stor andel av kontots följare som det följer tillbaka, gör tjänsten en bedömning av varje kontos äkthet.

Här är hela DI:s lista (Bolagsnamn: andel falska följare/totalt antal följare):

H&M: 55 procent/8,8 miljoner
Spotify: 40 procent/2,6 miljoner
Sas: 34 procent/100.00
Mojang: 27 procent/1,6 miljoner
Volvo cars: 17 procent/200.000
Ikea USA: 13 procent/400.000

Läs mer