Volvo cars hajpade syskon i otippat samarbete – med svensk startup

Breakit - Volvo cars hajpade syskon i otippat samarbete – med svensk startup
Carl Waldekranz Rivera, vd på Tictail, slår sina påsar ihop med Lynk & co. Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Lynk & co bygger framtidens bil för Kina. Nu satsar bolaget även på mode och inredning.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Motorkoncernen Geely lägger ständigt till nya varumärken i sin bilportfölj. Bara det senaste året har bolaget investerat i Mercedes-ägaren Daimler, AB Volvo och lanserat det nya bilmärket Polestar. Sedan tidigare äger Geely bland annat Volvo Cars och Lynk & co.

Det senare bolaget har riktat sitt fokus mot den växander kinesiska marknaden och vill försöka bygga en mer framtidsanpassad bil för världens mest folkrikaste land.

Nu lanserar Lyn & co sin andra bil någonsin och gör samtidigt ett helt nytt grepp. I samband med lanseringen presenterar bolaget även en ny designkollektion med både kläder och heminredning. En relativt otippad match för en biltillverkare.

Än mer otippat är att satsningen görs tillsammans med det svenska techbolaget Tictail.

“Totalt oberoende, inställd på att förändra trender och erbjuda vår gemenskap det de vill ha på personaliserade villkor. Det beskriver både Tictail och Lynk & co. Jag är jätteglad över att kunna vara med och presentera det här samarbetet idag – inte som en partner eller ambassadör, utan som ett riktigt fan”, säger Carl Waldekranz Rivera, vd på Tictail, i ett pressmeddelande.

Tictail ligger bakom en e-handelsplattform där i princip vem som helst snabbt kan få ut sina prylar på nätet. Bolaget har under åren tagit in över en kvarts miljard i riskkapital.

Design-serien är döpt till "the city dweller" – vilket betyder något i stil med "storstadsbon" på svenska.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel