Sök

Klarna lanserar i USA - fyndsajten Overstock blir första stora kunden

KlarnaOverstockUSA

Till vänster: Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Till höger: Klarnas USA-chef Brian Billingsley. Foto. Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Det svenska bolaget ska sköta betalningarna åt e-handlaren Overstock, med 4 miljarder kronor i börsvärde. "Det räcker att ta en halv procent av den amerikanska marknaden för att dubbla vår storlek", säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

Klarna har under året testat sin betaltjänst med flera mindre e-handlare i USA. Overstock, som förra året omsatte motsvarande 12 miljarder kronor, är den första större kunden och den första som Klarna väljer att gå ut med.

Uppdraget gäller i ett första steg Overstocks betalningar i mobilen - inte på dator.

"Ur ett svenskt perspektiv är det intressant att se hur enorma volymer det handlar om i USA. När vi pratar om en mindre amerikanska e-handlare menar vi en aktör som ändå har 20-30 miljoner dollar i omsättning per år. Vad gäller Overflow är bara deras mobiltrafik förmodligen större än den totala trafiken hos de största e-handlarna i Sverige", säger Sebastian Siemiatkowski.

Klarna har under året anställt allt mer personal i USA. Bolaget har nu cirka 50 anställda totalt på kontoren i New York och Columbus i delstaten Ohio.

USA-chefen Brian Billingsley räknar med att ha 60-70 anställda vid årets slut.

"Vi har i princip byggt upp ett mini-Klarna i USA med alla sorters personal", säger han.

Han säger att den amerikanska marknaden skiljer sig åt från Europa så till vida att kortbetalningar utgör en extremt hög andel av transaktionerna inom e-handeln.

"Folk som handlar i mobilen är vana vid att sitta och knappa in sitt kortnummer. Det är ganska plågsamt, därför blir det ett stort lyft för dem att använda vår teknik", säger Brian Billingsley.

Klarna lanserar nu möjligheten att köpa mot faktura på Overstock. Det innebär att kunden, vid första köpet, måste fylla i fakturaadress vilket dock inte behövs vid andra köpet, eller tredje för den delen.

Tanken är att trogna kunder ska kunna handla i mobilen med ett klicka enligt en "köp nu - betala senare"-modellen.

Enligt Brian Billingsley har betalbolaget vid tester med mindre amerikanska e-handlare sett förbättrade konveteringsgrader på cirka 20 procent.

Konverteringsgrad är en e-handelsterm för hur stor andel av besökarna på en sajt som faktiskt genomför ett köp.

Klarna möter dock tuff konkurrens i USA från företag som Paypal samt kortföretagen Visa och Mastercards egna betallösningar.

Sebastian Siemiatkowski säger att det räcker att ta en liten del av den amerikanska marknaden för att det ska få stor effekt på Klarnas omsättning.

"Det räcker att ta en halv procent av den amerikanska marknaden för att dubbla vår storlek. Dessutom är poängen med att finnas i USA inte bara att hjälpa amerikanska konsumenter köpa hos inhemska e-handlare. I takt med att hela e-handeln blir mer global blir det allt viktigare att finnas i fler länder för att till exempel kunna hjälpa svenska och tyska handlare sälja till konsumenter utomlands", säger Klarna-vd:n.

Läs mer