Sök

Apple Music-chefen tycker att streamingtjänster är för likartade

SpotifyAppleStreaming

Jimmy Iovine, toppchef Apple Music. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Kan bli mer exklusivt innehåll i Apple music i framtiden.

Apple Music-chefen Jimmy Iovine tycker att streamingtjänster är för likartade och behöver diversifiera sig för att överleva. Det berättar han för BBC.

"Streamingtjänsterna tar alla 9,99 dollar i avgift och alla erbjuder samma musik", uppger Iovine. Bolagschefen vidareutvecklar resonemanget: "Det är förstås bra. Du kan få vilken låt du vill, du kan få dina spellistor, men det måste bli mer interaktion mellan artisten och publiken".

Det indikeras att mer exklusivt innehåll ligger i korten för Apple Music.

Som exempel tar bolagschefen upp Netflix som exempel: "Netflix spenderar sex miljarder dollar årligen på exklusivt innehåll. De har en unik katalog och tar 10,99 dollar i avgift".

Konkurrenten Spotify har i stor utsträckning undvikit exklusivt innehåll, men lanserade tidigare denna vecka den första plattformsexklusiva låten. BBC skriver att detta är ett tecken på att Spotify avser bli ett virtuellt skivbolag.

Apple har noterat framgångar med exklusiva låtar tidigare, däribland Drake-låten Views och Frank Oceans Blonde. Teknikjätten har dock valt att gå ifrån strategin och istället satsat på filminnehåll såsom Carpool Karaoke och radiostationen Beats 1.

Apple-chefens uttalanden inkommer mot bakgrund av nya siffror för den amerikanska industrin för musiklyssning. Intäkterna steg med 16,5 procent till 8,7 miljarder dollar under 2017, motsvarande cirka 71,5 miljarder kronor.

Streamingtjänster stod för två tredjedelar av marknaden och har noterat en kraftig tillväxt de senaste åren. Däremot går det sämre för digitala köp, vars försäljning nu överskuggas av CD- och vinylskivor. Apple har förnekat rykten att man avser "fasa ut" iTunes nedladdningsbutik nästa år, men Iovine tror att detta är oundvikligt om folk slutar köpa musik digitalt.

 

Läs mer