Sök

Indiska ska dubbla sin e-handel – kan snart finnas på Zalando och Amazon

Indiskae-handelDigitalisering

Karin Lindahl, vd på Indiska. FOTO: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

En större satsning på e-handel och en tilltro till kundernas digitala vanor ska hjälpa Indiska att få ordning på försäljningen.

Krisen för klädkedjan Indiska har varit djup, butikskedjan visade upp ett nettoresultat på minus 33 miljoner kronor det senaste räkenskapsåret. Indiska är inte den enda butikskedja med problem.

En jätte som H&M har ju haft stora problem och andra mindre klädkedjor har också drabbats när kunderna överger de fysiska butikerna för en ökande e-handel.

Kanske var det då inte så konstigt att det är just ett fokus på e-handel som ska rädda Indiska. I samband med att familjen Thambert och Fidelio Capital lämnade i höstas tog Karin Lindahl klivet från att vara vd till att också vara ensam ägare för bolaget.

I en intervju med Dagens Industri berättar Karin Lindahl att hon satsar på att dubbla Indiskas e-handelstotal på 53 miljoner kronor från 2017 under det kommande året. För att lyckas med det behöver man ta vara på de digitala möjligheter som finns och det faktum att många av de kunder som besöker butikerna även finns online och på sociala medier.

“Vi försöker att inte bara tänka på webben som en shoppingplats utan också som ett skyltfönster till butikerna, fast på webben. Det måste ­finnas mycket inspirationsbilder där”, säger Karin Lindahl till DI.

I intervjun med tidningen berättar Karin Lindahl också att det antagligen bara är en tidsfråga innan Indiska finns på tredjepartssajter som Amazon eller Zalando.

”Finns vi inte där så kommer ­kanske kunden att handla där i alla fall, men av någon annans grejer”, säger hon till DI.

Läs mer