Sverige är den näst största marknaden i Europa vad gäller konsumtion av e-sport, visar en undersökning gjord av PayPal och analysföretaget SuperData.
Studien tar sin information från tittardatan på Twitch och Youtube. Det som går att konstatera är att Sverige befinner sig i absoluta toppen, följt av grannen Danmark som trea.
Av de 20 europeiska länder som undersökts tar Sverige en andra plats med en marknadsvolym på 254 miljoner kronor.
Volymen är beräknad på konsumenters köp av biljetter och varor relaterade till e-sport, samt indirekta konsumentintäkter som sponsorskap och liknande varumärkesprofileringar.
Etta är Ryssland med 310 miljoner kronor och trea alltså Danmark med nära 180 miljoner kronor. Inte långt bakom hamnar även Finland på en sjätteplats med 114 miljoner kronor. Norge är tia med 70 miljoner kronor.
Enligt studien väntas marknaden för e-sport nå sin kulmen 2019 med en minskad tillväxttakt på sju procent. För Sveriges del hamnar samma förväntade tillväxt på dubbla 14 procent. Den svenska marknaden väntas vara värd cirka 350 miljoner kronor 2019.
Sverige näst störst inom e-sport i Europa
Spöas bara av Ryssland.
Läs mer