Sök

Splay nobbas av nya startupfokuserade MTG – “Finns en klar fördel”

SplayMTGMTG-splitten

Vigor Sörman på Splay. Foto: TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Vigor Sörmans bygge placeras i samma fack som gammel-tv och streaming.

Imorse gick mediejätten MTG ut med att man klyver bolaget på mitten. Uppdelningen förefaller ytterst naturlig med tanke på de olika verksamheternas inriktning. Nya MTG består i grund och botten av unga, fräscha bolag i nya nischer – det som förut kallades för MTGx. Det helt nya bolaget Nordic entertainment bildas också och där hamnar MTG:s gamla kärnverksamhet.

Ett oväntat drag är dock att det svenska Youtube-nätverket Splay flyttas från MTGx till Nordic entertainment.

“Splay jobbar mycket med exempelvis Viafree och skapar mycket innehåll för MTG. Det finns en klar fördel med att placera Splay där”, säger Tobias Gyhlénius, presskontakt på MTG.

Man skulle kunna se den nya uppdelningen som att MTG ser Splay som ett mognare mer stabilt bolag, snarare än en snabbväxande startup med enorm potential. Samtidigt är Youtube-nätverket, med MTG-mått fortfarande relativt litet. 2016 omsatte man 120 miljoner kronor.

Så här ser den fullständiga uppdelningen ut:

Nya MTG

  • Esport (bl.a. svenska dataspelfestivalen Dreamhack)

  • Spel (Innogames och Kongregate)

  • Snabbväxande produktionsbolaget Zoomin.tv

  • Andra mindre investeringar

Nordic Entertainment

  • Alla tv-kanaler i nordiska länder

  • Streamingtjänsterna Viaplay och Viafree

  • 30 olika produktionsbolag i 17 olika länder

  • Splay 

Rättelse: I en tidigare version av texten skrev vi att Splay  omsatte 78 miljoner kronor 2016. Den siffran gäller endast för bolagets svenska verksamhet. Korrekt siffra för hela verksamheten i hela Norden är alltså 120 miljoner kronor. Vi ber om ursäkt för misstaget.

Läs mer