Sök

Ikea satsar på showrooms och ny teknik – vill möta digitaliseringen

Ikeae-handel

Peter Nilsson är chef för kundupplevelse på Ikea. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Fler showrooms, ny teknik och fler samarbeten med andra bolag. Så ska Ikea jobba för att möta kundernas ändrade köpbeteende.

I dag handlar 70 procent av Ikeas kunder i fysiska butiker medan 30 procent beställer på nätet. Om tio år kommer siffran vara den omvända, tror Peter Nilsson som är chef för kundupplevelse på Ikea Sverige.

Utvecklingen kommer troligtvis gå snabbare i Stockholm där relationen mellan kunder som handlar i fysisk butik och e-handelskunder redan ligger på 60 respektive 40 procent.

E-handeln är just nu den del inom Ikea som växer mest. Förra året ökade den med 20 procent och året innan det med 20 procent.

För att möta kundernas ändrade köpbeteende kommer Ikea framöver, precis som många andra handlare satsa mer på mindre butiker och showrooms.

Sedan en tid tillbaka har Ikea testat  ett så kallat showroom i form av en liten köksbutik i centrala Stockholm. Sedan i höstas är butiken permanent och Ikea siktar på fler liknande koncept i storstäderna framöver, skriver Dagens Nyheter.

Av de 90 miljoner digitala besök som Ikea har varje år sker majoriteten via mobilen och enligt Peter Nilsson ställer det krav på hur man utvecklar verksamheten med ett mobilt tänk först.

“En sådan komponent är det vi gör med appen Ikea Place, där användaren genom AR (förstärkt verklighet) kan ”sätta in” Ikeamöbler i sitt hem för att se hur det ser ut eller att man genom virtuell verklighet kan titta på köket innan man köper det”, säger han till Computer Sweden.

Breakit har tidigare berättat om att Ikea i höstas köpte startupen Taskrabbit som är en plattform som kopplar ihop frilansare med privatpersoner och genom den tjänsten kan nu Ikeas kunder får hjälp att skruva ihop sina möbler.

Den växande e-handeln gör att Ikea har blivit mer öppet för liknande uppköp och samarbeten med andra bolag.

Läs mer