Därför blev kvinnan påkörd av den självkörande Volvon

Breakit - Därför blev kvinnan påkörd av den självkörande Volvon
Den tragiska olyckan har utretts närmare.
Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Händelsen kring den kvinna som avled efter att ha blivit påkörd av en av Ubers självkörande Volvo XC90-bilar i söndags i Tempe, Arizona, har utretts närmare.

Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Enligt vad som kommit fram hittills gick kvinnan ut från en cykelbana framför bilen med en hastig rörelse som hade varit svår att hantera oavsett vem som hade kört bilen. 

Det bedömer polisen enligt vad Bloomberg News skriver, efter att ha sett en videoinspelning från en på bilen monterad framåtriktad kamera.

"Det är mycket tydligt att det skulle ha varit svårt att undvika denna kollision oavsett förarläge", säger en polis i Tempe till tidningen San Francisco Chronicle och uppger att den person som satt i Volvon först varseblev händelsen genom ljudet (det vill säga inte genom att först se kvinnan strax före kollisionen).

Vem som bär ansvaret för olyckan är det för tidigt att dra slutsatser om, enligt den på självkörande bilar och ansvarsfrågor kring dessa inriktade juridikprofessorn Brian Walker Smith vid University of South Carolina.

"Det är möjligt att Ubers system för självkörning inte upptäckte fotgängaren, inte kategoriserade henne som fotgängare, eller inte förutsåg att hon skulle avvika från cykelbanan. Jag vet inte om dessa steg skedde för sent för att hindra eller mildra kollisionen, eller om de inte skedde alls, men avsaknaden av någon som helst inbromsning eller gir är oroande och indikerar att systemet aldrig förutsåg kollisionen", skriver han i ett mail till Bloomberg News.

Dödsoffret ledde sin cykel på cykelbanan, och bilen körde sannolikt i cirka 60 km/h.

Autolivs informationsdirektör sade tidigare på tisdagen till Nyhetsbyrån Direkt att såvitt bolaget vet fanns ingen teknik eller produkter från Autoliv i den aktuella Volvon.

Nyhetsbyrån Direkt har utan framgång sökt även Zenuity, Autolivs och Volvo Cars hälftenägda samriskbolag för just självkörande bilar, för en kommentar om huruvida deras teknik sitter i bilen.

 

 

 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel