Sök

Beskedet: Därför ska Spotify fortsätta att gå med förlust

SpotifySpotifys börsnotering

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spotifys CFO Barry McCarthy bjöd på kvällens kanske enda riktigt konkreta uttalande.

Finanschefen Barry McCarthy – en Netflix-veteran – intog scenen på Spotifys första kapitalmarknadsdag vid 20:20-tiden på torsdagskvällen, svensk tid.

Han började med att lätta upp publiken med ett skämt.

"Sedan jag slutade på Netflix har aktiens värde tiofaldigats. Så ni måste fråga er själva: Ska jag investera nu eller ska jag vänta till den här snubben drar sig tillbaka", säger han och tillägger:

"Det är den frågan jag ska försöka svara på i dag".

Många har undrat när Spotify, som är störst i världen, ska visa lönsamhet.

Barry McCarthys väldigt tydliga besked under torsdagskvällen var att Spotify även fortsatt kommer att satsa allt på att växa snarare än att snabbt uppvisa svarta siffror.

"Du kan förvänta dig att vi fortsätter att investera i tillväxt, på bekostnad av rörelsevinst, eftersom vi tror att tillväxt ökar vårt företagsvärde", säger Barry McCarthy.

Han höll sedan en ganska lång utläggning kring olika aspekter om Spotifys affärsmodell och intäktsströmmar.

Den kokade ned till ett centralt mått: 2,7. Det är ration mellan kostnaden för att håva in nya betalande prenumeranter (9 euro) och varje premiumkunds genomsnittliga livstidsvärde (25 euro).

"Så länge som denna ratio är positiv ökar vårt företags värde varje gång vi adderar en ny abonnent, även om vi förlorar pengar när de först blir kunder. Detta är anledningen till att vi kommer att prioritera tillväxt framför marginaler".

Enkelt uttryckt. Spotify förlorar pengar på varje ny kund under de första tolv månaderna. Men värdet över tid motiverar att investera mycket aggressivt i tillväxt.

Bruttomarginalen, ett mått som pekar på hur Spotifys affär ser ut när kostnaden för innehållet har räknats bort, har ökat rejält under 2017 jämfört med tidigare år.

Det hänger ihop med de nya, bättre, avtal som Spotify fick till med de stora skivbolagen under 2016 och 2017.

Barry McCarthy antydde att Spotify numera är en såpass viktig plattform för dem, måhända en plattform man skulle ha svårt att klara sig utan, att skivbolagen var tvungna att gå med på bättre villkor för streamingbolaget.

"Det var inget trolleritrick. Det var skivbolag som agerade i egenintresse för att stärka upp Spotifys ekonomiskt utmanande marginalstruktur, på grund av den växande vikten av ett hälsosamt Spotify för hela musikindustrin", sade Barry McCarthy.

På lång sikt ska Spotify prestera en bruttomarginal på 30-35 procent, och en tillväxt på mellan 25-35 procent per år enligt Barry McCarthys presentation.

Läs mer