Klockan 18.00 svensk tid idag har Spotify en investerarträff på Manhattan i New York. Bolagets vd och grundare Daniel Ek, samt resten av ledningsgruppen, kommer då att svara på frågor från tunga investerare om den stundande börsnotering. Allting kommer att sändas live här.
Inför investerardagen har Spotify lagt upp en sajt där bolaget presenterar sin vision och tankar kring sin affärsmodell. Bolaget väljer nu även att ta bladet från munnen rörande sitt val att notera sig på New York-börsen via en så kallad “direktlistning”.
En direktlistning är mycket ovanligt för ett bolag av den här storleken, och innebär i korthet att marknaden avgör priset på Spotify-aktien. Det skiljer sig från en vanlig börsnotering, där stora investerare får möjlighet att köpa in sig till en förutbestämd aktiekurs, och på så sätt stabiliserar aktiekursen.
Exakt hur marknaden kommer att reagera på Spotifys intåg på börsen är därför mycket oklart. Det finns en risk att ett stort antal stora ägare av Spotify-aktier väljer att sälja samtidigt, vilket skulle kunna trycka ner kursen, på grund av ett större utbud än efterfrågan. Samtidigt finns det en stor hajp kring noteringen, och analyser som indikerar på optimism kring aktien.
Så varför väljer Spotify det här mer riskfyllda tillvägagångssättet?
Enligt bolaget finns det fem skäl. Här är dem:
1. Spotify vill inte sälja aktier...
Spotify säljer inga nya aktier, eftersom det inte finns något skäl till att “späda ut våra aktieägare med pengar som vi inte behöver”. Spotify hävdar att bolaget är välfinansierat, och därför inte behöver göra någon nyemission.
2. ... men vill samtidigt låta ägare “casha in”
Privata investerare kommer i och med börsnoteringen enklare kunna sälja aktier. Tidigare har ägare kunnat sälja aktier via den så kallade gråhandeln, men nu blir det mycket lättare för nya investerare och privatsparare att köpa in sig i bolaget.
3. Lika möjligheter för alla
Det kommer att vara lika villkor för alla som vill köpa och sälja aktier i Spotify. Det finns ingen begränsning i hur eller vem som säljer aktier, och ingen gräddfil för större investerare.
4. Transparens
Istället för att fokusera på bara anordna privata investerarträffar med tunga investerare så kommer kvällens kapitalmarknadsdag att livesändas. Det hänger ihop med punkten ovan.
5. Marknaden ska driva priset
Spotify vill att marknaden ska styra priset på aktien helt och hållet. Bolaget tror på sitt bolag och bolagets värde.
6. Och skälet som Spotify själva inte ville nämna
Det finns ett sjätte skäl som Spotify inte valde att ta upp sin presentation. Det handlar om pengar.
Att göra en direktlistning är avsevärt mycket billigare än en vanlig börsnotering, eftersom att bolaget slipper betala stora avgifter till investmentbanker och andra rådgivare. En traditionell notering kan kosta några procent av börsvärdet, och för ett bolag som Spotify – som nyligen värderats till hela 166 miljarder kronor – innebär det att flera miljarder kronor sparas.
Men det skälet är inte lika vackert som “transparens” och “lika möjligheter för alla”.