Sök

Regeringen lägger fram ny lag – ska reglera Uber och Heetch

UberHeetchTaxi

Heetch och Uber utmanar de traditionella taxibolagen. Foto: Pressbild från Heetch samt Fanni Olin Dahl/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Så blir framtiden för Sveriges taxiutmanare (om regeringen får som den vill).

Det är infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som berättar om regeringens nya drag.

”Vi behöver skapa bättre ordning och reda i branschen”, säger ministern till DN.

Allt sedan Uber etablerade sig i Sverige 2013 har de nya taxiutmanarna givit upphov till debatt. Tjänster som Uber Pop och Heetch har gjort att vem som helst, även privatpersoner utan taxilegitimation, har kunnat utföra taxiliknande tjänster. Bolagen kallade dessa tjänster för ”samåkning”.

Uber Pop skrotades dock våren 2016 – och Heetch valde nyligen att lägga sin samåkningstjänst på is efter att dess förare dömts för olaga taxitrafik.

Traditionella taxiaktörer lever under krav på att dess bilar ska vara utrustade med en taxameter. Regeringens lagförslag går i korthet ut på att alla taxibolag tvingas ansluta sina fordon till en av två taxikategorier, med hårdare krav än tidigare.

”Taxibolag som inte vill använda taxameter måste alltså ansluta sig till den nya kategorin, där det krävs att bolaget har en beställningscentral som tar emot bokningen. Kunden ska då alltid få ett fast pris från centralen innan resan och kunna vara säker på att få en förare med taxilegitimation och taxitrafiktillstånd, enligt förslaget”, skriver DN.

Denna beställningscentral kan dock vara en app eller en hemsida. Sannolikt lever Ubers och Heetchs nuvarande taxitjänster upp till kraven i det nya lagförslaget.

Uber uppger att samtliga Uber-bilar i Sverige har taxameter och taxitrafiktillstånd och att samtliga förare har taxilegitimation. 

Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, säger till Breakit att deras Uber-liknande tjänst Heetch Pro inte ser ut att påverkas särskilt mycket av lagförslaget.

"Däremot behöver detta regelverk kompletteras för att det ens ska vara värt för en åkare att vilja vara i denna kategori, eftersom du då inte får plocka människor på gatan om du är i denna kategori. För att få åkare att ta detta val så krävs det ekonomiska incitament som att ändra på de höga kapitalbarriärer som finns idag", säger han till Breakit. 

Heetch hade hoppats på en reglering som möjliggör så kallade samåkningstjänster.

"Tyvärr gick inte regeringen vidare med frågan i samåkning, även om den var med i utredningen", säger Hicham Larhnimi. 

Uber Sverige vill avvakta med kommentarer tills bolaget hunnit läsa lagförslaget, som för närvarande är på remiss hos Lagrådet.

Tomas Eneroth säger till DN att taxibranschen och de fackliga organisationerna välkomnar lagförslaget, men svarar inte i klartext kring hur reglerna påverkar spelare som Uber och Heetch.

”De får anpassa sig efter regelverket. I den mån de inte klarar att göra det så blir de tvungna att upphöra. Vi kommer inte att tveka kring att den som bedriver taxiverksamhet måste uppfylla de här kraven”, säger infrastrukturministern till DN.

Beställningscentralerna ska enligt lagförslaget lagra information om alla resor, information som på begäran ska kunna lämnas ut till Skatteverket för skattekontroll.

Enligt DN kan lagförslaget genomföras 2020, förutsatt att det klubbas igenom av riksdagen. 

Läs mer