För några veckor sedan kom det uppgifter om att en bulgarisk aktör kan ha lurat Spotifys system under flera månader – och skott sig med flera miljoner kronor ur royalty-fonden.
Bakgrunden ska vara falska spellistor och användare som spelat låtar om och om igen för att få ersättning.
De här uppgifterna om svindlerier blev aldrig bekräftade av Spotify.
Streamingjätten, som snart kommer att börsnoteras, verkar dock se ett behov av att stärka upp kontrollen. Music Business Worldwide rapporterar att Spotify just nu bygger upp ett antibedrägeri-team som ska ledas från London.
Satsningen avslöjades av en jobbannons som gick ut i mitten av februari där man sökte en passionerad ledare för projektet.
Den nya chefen ska fokusera på att ”minimera verksamhetens och kundernas förluster från bedrägerier”.
Teamet ska bestå av proffs som ska rapportera och belysa behoven av att investera i och arbeta med förebyggande strategier. De ska även interagera nya sätt att arbeta med bedrägerier genom avancerad data.
Spotify skickade nyligen även ut mejl till kunder som man misstänker använder sig att olagliga appar.