Sök

GP Bullhound köper bolag i New York: “Knyter ihop säcken”

GP BullhoundInvesterare

Foto: Istockphoto och Henrik Huldschiner.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Förvärvet ger investmentbanken GP Bullhound en tydlig närvaro på Manhattan.

Den svenska investmentbanken lägger vantarna på New York-baserade Admedia.

I ett pressmeddelande från GP Bullhound beskrivs det som ett av de mest framträdande M&A*-företagen inom digital- marknadsförings- och mediesektorn i USA. 

Uppköpet är en del av GP Bullhounds långsiktiga strategi – en global närvaro till kundernas fördel.

“Det finns en stor respekt för svenska och skandinaviska bolag utomlands – inte minst i New York. Dessutom är marknadsläget rekordbra för de mogna bolag med tillväxtpotential som söker kapital. Lägg därtill att New York som riskkapitalmarknad växer kraftigt så har vi tunga argument varför den här affären är helt rätt för oss och våra kunder”, säger Per Roman, medgrundare av GP Bullhound.

Admedia grundades 1990 och har genomfört mer än 250 affärer till ett värde som överstiger 12 miljarder dollar. Per Roman säger att affären “knyter ihop den strategiska säcken”.

“Vi fattade professionellt tycke för varandra i samband med en affär 2016 där vi samarbetade. Vi passar väldigt bra ihop, med en gemensam passion för att arbeta tillsammans med entreprenöriella företagsledare”.

GP Bullhound har tidigare investerat i till exempel Spotify, Klarna, Mathem och Leo Vegas. 

*M&A står för mergers and acquisitions och betyder sammanslagningar och förvärv.

Läs mer