Sök

Nu tar Klarna klivet in i USA - och öppnar för nya investeringar

Klarna

Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Om tre veckor lanserar det svenska betalbolaget Klarna sina tjänster i USA. Storsatsningen väntas kosta bolaget 820 miljoner kronor – och mer kan det bli.

Det svenska betaltjänstbolaget Klarnas ledning aviserade i december förra året att bolaget planerar att ta steget in på den amerikanska marknaden. På mobiloperatören Telias evenemang Connect2Business på tisdagen berättade Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski att lanseringen sker om tre veckor.

”Det känns jätteroligt. Vi kommer att starta upp med mindre kunder för att testa systemen. Därefter är tanken att vi ska skala upp i större utsträckning till sommaren”, säger han till nyhetssajten Breakit.

Satsningen väntas kosta bolaget 100 miljoner dollar, vilket sett till dagens valutakurs motsvarar drygt 820 Mkr. Men om responsen är god kan det blir mer pengar än så.

”Det är några milstolpar ska uppnås för att alla pengarna ska sättas i arbete. Men generellt finns det en solid investerarbas i Klarna. Kan vi visa upp ett bra track record är de redo att göra investeringar”, säger han.

Enligt Sebastian Siemiatkowski har ett intåg på den amerikanska marknaden varit den stora drömmen sedan grundandet för tio år sedan. Att potentialen där är stor råder det ingen tvekan om.

”I våra samtal med kunder och potentiella e-handlare upplever jag att det finns en väldig öppenhet för nya lösningar där. Man är mindre konservativ än vad man är i Tyskland eller Sverige vad gäller att testa nya grejer”, säger han.

”Sedan är bolagen mycket, mycket större. Om vi träffar en, inom citattecken, liten e-handlare där så kan det sig att de omsätter 250 miljoner kronor på nätet. Det är en ganska stor e-handlare hemma i Sverige.  Det är fascinerande att se skalskillnaden, att det är så otroligt stort.”

Är 820 miljoner kronor mycket pengar för Klarna?

”Det är jättemycket.”

Gör det dig nervös?

”Absolut, det blir man alltid. Men just därför måste man hålla det tajt och vara lite försiktig och ta det stötvis. Först gör man en lite mindre investering och ser att allt fungerar och att gensvaret blir bra. Därefter kan man öka investeringen.”

Hur skiljer sig känslan inför den här lanseringen från när ni lanserade er tjänst för första gången?

Det är roligt att du ställer frågan. Vi hade ett ledningsgruppsmöte där vi tog beslutet om att lansera USA och efter en liten stund reste sig en person i gruppen upp och utbrast "nu kör vi". Själv tänkte jag bara att det är många, många steg kvar på resan", säger han.

”Jag minns ju själv hur det var när vi startade i Norge och att allt skulle gå så lätt och himla bra. Men man börjar bli gammal i gamet nu. Jag är lite försiktigare med att ta ut segern i förskott numera”.

Läs mer