Zalando fortsätter växa – skönhetskategori lanseras i mars

Breakit - Zalando fortsätter växa – skönhetskategori lanseras i mars
Foto: Zalando
Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Zalando ökade antalet anställda med 3000 under 2017 och förväntas anställa ytterligare 2000 under det kommande året.

Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Den Kinnevikdelägda nätmodehandlaren Zalando omsatte 1.334 miljoner euro under årets fjärde kvartal, motsvarande en försäljningstillväxt på 22,2 procent.

Det framgår av bokslutsrapporten, och var i linje med preliminära räkenskaper som meddelades den 17 januari.

Bolaget spår en försäljningstillväxt på 20-25 procent och en justerad rörelsemarginal på 4-5 procent 2018.

Tillväxtprognosen kan jämföras med marknadsförväntningar om en försäljningstillväxt enligt Bloombergs sammanställning på i genomsnitt 22,6 procent, eller med fjolårsfacit på 23,4 procent.

För lönsamheten väntar sig marknaden ett rörelseresultat på 264 miljoner euro, motsvarande en rapporterad rörelsemarginal på 4,8 procent.

I rapporten nämns att bolaget kommer att utöka sitt sortiment med bland annat Inditex-varumärket Massimo Dutti, och att Zalandos tidigare aviserade skönhetskategori ska lanseras i slutet av mars.

Under 2017 steg antalet anställda från 12.000 till 15.000, och för 2018 spås en ökning på ytterligare 2.000, främst i Berlin.

Investeringarna uppgick till 244 miljoner euro 2017 och spås bli 350 miljoner exklusive strukturaffärer 2018.

Läs fler artiklar
LÄS MER