Sök

Mathem slukar Sveriges största fruktkorg: "Gör oss starkare"

Matheme-handel

Tomas och Karolin Kull, grundare Mathem. Foto: Press

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Mathem köper bolaget Fruktbudet som levererar fruktkorgar till företag.

I december köpte prylkedjan Clas Ohlson in sig i den digitala matjätten Mathem i en affär som värderade bolaget till strax över 2 miljarder.

Nu är det dags för nästa storaffär för Mathem som köper Sveriges största fruktkorg Fruktbudet.

”Vi tycker att det här gör oss till en starkare aktör på marknaden. Vi blir en ännu större inköpare på frukt och grönt och kan hålla ännu högre kvalitet och bättre priser”, säger Mathems vd Tomas Kull.

Fruktbudet omsatte förra året cirka 175 miljoner kronor, en summa som indikerar att det här är en storaffär för Mathem, även om parterna inte vill avslöja något pris. Affären blev klar i fredag och innebär att Mathem köper 100 procent av Fruktbudet. Affären finansieras genom att Mathem gör en nyemission och Fruktbudets ägare får aktier i Mathem.

Fruktbudet kommer framöver att drivas som ett separat bolag inom Mathem-koncernen.

”Fruktbudets verksamhet kommer att fortsätta som vanligt. Ledningen och all personal blir kvar. Fördelen för oss är att deras säljare nu också kan sälja mer av Mathems produkter till företag” säger Tomas Kull.  

Lars Lindberg, vd på Fruktbudet är glad över affären när Breakit får tag i honom på telefon.

"Vi ser väldigt positivt på det här och det kompletterar vårt utbud och våra leveranser. För oss innebär det att vi går in i ett nytt skede”, säger han till Breakit. 

Fruktbudet kör ut 18.000 fruktkorgar varje vecka och levererar även mjölk och frukostkorgar till sina kunder.

"Allt som gör kontoret lite trevligare," som Lars Lindberg uttrycker det.

Precis som Mathems vd Tomas Kull tror han att affären inte bara är bra för Fruktbudet utan även kommer att stärka Mathem.

"Det är klart att det är värdefullt för Mathem att komma åt den här b2b-marknaden som vi är inne på.”

Mathem omsatte 976 miljoner kronor under 2016, med ett negativt resultat på 119 miljoner kronor.

Läs mer