Podcast: Klarna-grundarnas klipp och Instagrams svenska debut

Breakit - Podcast: Klarna-grundarnas klipp och Instagrams svenska debut

KLARNAS TRE GRUNDARE. FRÅN VÄNSTER: NIKLAS ADALBERTH, SEBASTIAN SIEMIATKOWSKI OCH VICTOR JACOBSSON.

Breakit

Fingerprint börjar leverera, Olle Aronsson förklarar varför Instagrams nya annonsordning blir viktig och Stefan Lundell har grottat ned sig i veckans stora Klarna-affär.

I veckans avsnitt diskuteras sensorbolaget Fingerprints senaste kvartalsrapport. Bolaget, vars fingeravtrycksensorer kan ersätta till exempel pinkoder i telefoner, har börjat gå riktigt bra.

“Tidigare har de lovat mycket och sedan levererat tunt. Men nu har det vänt för dem. De har omsatt en halv miljard bara första kvartalet i år och vuxit med 900 procent.”, säger Olle Aronsson.

En av förklaringarna kan vara att Apple köpte upp Fingerprints största konkurrent och med det gjorde fingeravtrycksläsare till en standardfunktion för alla smarta mobiler. Det kan ha gjort att intresset för Fingerprints produkter har ökat hos Apples konkurrenter.

Vidare diskuteras i podden vad Instagram utrullning av annonser kommer att innebära. Olle Aronsson påpekar att det som gör nyheten intressant är att Sverige är ett “Instagram-galet land”. I Sverige finns idag över 2,5 miljoner aktiva användare på Instagram.

De båda poddarna noterar även att annonserna kan riktas till väldigt specifika målgrupper – precis som på Facebook – vilket kan bli värdefullt för många annonsörer.

“Det blir även spännande att se vad som händer med de företag som redan har Instagramkonton och har byggt upp en följarbas. Sannolikt kommer de nu att prioriteras ned i flödet för att öka incitamenten för att köpa annonser.”, säger Olle Aronsson.

Den nya storaffären i Klarna har som sagt Stefan Lundell grottat ned sig i. Som lovat i podden har också Stefan Lundell i text förklarat mer djuptgående hur grundarna tjänade över 2 miljarder kronor på ett hemligt optionspaket. Pengarna har de använt för att själva köpa större andelar i bolaget. De kontrollerar nu över 40 procent av Klarna.

“De är redan rika på en tidigare del-exit. Så de kan så att säga äta sig mätta även utan de här två miljarderna på fickan.”, säger Stefan Lundell.

Läs fler artiklar
LÄS MER